Zaměstnancům se nechce chodit do práce

Flexibilní uspořádání pracovní doby nebo možnost práce z domova je druhým nejdůležitějším důvodem pro přijetí pracovní nabídky uchazeči z generací Y a Z. Zjistila to vlastním průzkumem zaměstnavatelská agentura Grafton Recruitment.
Zatímco generace Z a Y staví flexibilitu už na druhé místo, generace X klade tento aspekt až na třetí, generace boomers dokonce na čtvrtou příčku žebříčku.
„Signál trhu je ovšem jasný – zaměstnavatelé, kteří nebudou poskytovat dostatečnou flexibilitu, nenajdou potřebnou pracovní sílu. S rozmachem mladších generací na trhu práce se bude situace ještě přiostřovat,“ říká Jitka Kouba, marketingová ředitelka Grafton Recruitment. „Zaměstnavatelé se flexibility bát nemusí, z celé řady výzkumů vyplývá, že zaměstnanci s pružnou pracovní dobou jsou méně stresovaní a že společnosti, které podporují rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, mají také nižší fluktuaci.“
práce z domova nesnižuje produktivitu
Výrazně se zvýšily požadavky na práci z domova po pandemii covid-19. Podle studie think-tanku IDEA nejvíce pracují z domova lidé ve věku 25–44, u kterých došlo k nárůstu práce z domova z 6 % na více než 12 %. K nejvyššímu relativnímu nárůstu práce z domova došlo u nejmladší skupiny 20–24 let, kde podíl narostl pětinásobně (z necelých 2 % na 10 %).
„Během pandemie covid-19 došlo k výraznému nárůstu využívání práce z domova celosvětově. Šlo nejen o důsledek protipandemických opatření včetně uzávěr zvyšujících sociální izolaci, ale také o důsledek obav samotných lidí o zdraví své a svých blízkých. Výrazně zvýšená míra využívání práce z domova v mnoha zemích přetrvala a stala se běžnou i po skončení pandemie. Tyto dlouhodobé změny vyvolané pandemií jsou připisovány nejen pozitivním zkušenostem s prací z domova (včetně ušetřeného času na dojíždění do práce), nižšímu stigmatu (u práce z domova se zaměstnavatelé často obávají nižší produktivity), ale také růstu technologických inovací, které pandemie motivovala. Podle některých zjištění se zdá, že navzdory obavám zaměstnavatelů práce z domova nesnižuje produktivitu,“ píše IDEA ve své studii z letošního ledna.
Vývoj využívání práce z domova

Tvrzení, že flexibilní pracovní doba vede k větší spokojenosti zaměstnanců a snižuje riziko vyhoření, potvrdila například studie Harvard Business Review z roku 2021. Zjistila, že zaměstnanci s flexibilní pracovní dobou zažívají v práci o 30 % méně stresu. „Z našich šetření pak vyplývá, že firmy, které podporují rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, mají až o třetinu nižší fluktuaci, než je průměr v oboru,“ říká Jitka Kouba z agentury Grafton Recruitment s tím, že už jen to by mělo být dnes, v době nízké nezaměstnanosti, pro zaměstnavatele významným argumentem, proč například home office, pružnou pracovní dobu nebo volno navíc nabízet.
„Zatímco home office je od dob covidu považován za standard a v kancelářském prostředí standardem určitě zůstane, vše ostatní, co souvisí s flexibilitou či tzv. work-life balance, již obvykle představuje benefit. A v našem průzkumu se tyto benefity dostávají mezi 5 nejpopulárnějších a nejžádanějších benefitů prakticky u všech oborů,“ říká Kouba. Jde například o dovolenou 5 a více týdnů ročně, pružnou pracovní dobu či nejrůznější typy volna naví: od zdravotního volna přes volno za loajalitu až po volno na oslavu životního jubilea. Význam pravidelného čerpání volna navíc dokládá i několik výzkumů. Například podle studie National Bureau of Economic Research (2019) jsou zaměstnanci, kteří si pravidelně berou dovolenou, kreativnější a dokáží rychleji řešit problémy. Testování společnosti Gallup z roku 2022 zase ukázalo, že zaměstnanci, kteří si vzali alespoň 80 % dovolené, byli o 21 % produktivnější a méně náchylní k vyhoření.
„Zaměstnavatelům radíme, aby nabízeli flexibilitu v co největším měřítku. Je jasné, že v kancelářských oborech je to snazší než například ve výrobě, i tam však lze nalézt řešení. Například v podobě možnosti volit si směny nebo alespoň začátku pracovní doby. Vhodný přístup je i zavedení základní pracovní doby, během níž musí být všichni přítomni, ale zbytek dne je flexibilní,“ říká Jitka Kouba.¨
Grafton Recruitment, s.r.o. byla založena v roce 1994 a v současné době je zastoupena 14 pobočkami po celé ČR. Zbývá se náborem zaměstnanců, ať už se jedná o jednorázové vyhledání zaměstnance nebo velkoobjemové nábory pro soukromý i veřejný sektor. Specializuje se dále na agenturní zaměstnávání formou dočasného přidělování.