Vlaky se vrátily na úzkokolejku z Třemešné do Osoblahy
Po půlroční výluce se dnes vrátily vlaky na úzkokolejnou trať v Osoblažském výběžku na Bruntálsku. V provozu je zatím jen jedna lokomotiva s repasovaným osobním vagonem. Druhá se po unikátní trati vydá v květnu. ČTK o ukončení výluky informoval Emanuel Vittek z tiskového oddělení Českých drah. Osoblažská úzkokolejka vede z Třemešné do Osoblahy. Dráha, která je technickou památkou i turistickým lákadlem, má atypický rozchod 760 milimetrů. Pravidelná osobní doprava na ní funguje od roku 1898.
Výluka na trati začala v polovině června. Kvůli špatnému stavu lokomotiv vlaky nahradily autobusy. Obě lokomotivy nechaly České dráhy opravit. Jedna je už v provozu, druhá by měla být připravena v květnu.
Starosta Slezských Rudoltic Mojmír Pargač, předseda správní rady společnosti Slezské zemské dráhy, která na trati provozuje výletní parní vlaky, řekl, že obnovení provozu vlaků na úzkokolejné trati vítá: „Jsme rádi, že se vyjelo. Ukončení výluky je záruka zachování provozu na této unikátní technické památce.“ Dodal, že v květnu na trať zase vyjetou turisticky oblíbené vlaky tažené parními lokomotivami.
Obce Osoblažska navíc jednají s Moravskoslezským krajem o případném převzetí provozu osobních vlaků, který nyní zajišťují České dráhy. „Jednáme. Všichni jsou vstřícní, administrativa je ale náročná. Doufáme, že se podaří dohody dosáhnout a od příštího roku bychom vlaky provozovali sami,“ řekl Pargač. Dodal, že převzetí by mělo být spojené se smlouvou na minimálně deset let. „To by znamenalo, že minimálně po dalších deset let bude provoz na trati zachován,“ vysvětlil starosta.
Už několik let postupně obce pracují i na obnově nádražních budov po celé trati. Do rekonstrukcí investovaly desítky milionů korun. Opravovala se nádraží Liptaň, Osoblaha, Bohušov a Koberno. Práce se dotkly i nádraží ve Slezských Rudolticích a v Třemešné ve Slezsku.
Úzkorozchodná trať na Osoblažsku je zajímavá svou klikatostí – na 20 kilometrech jsou 102 oblouky a je na ní i nejmenší oblouk v síti Správy železnic, který má poloměr pouhých 75 metrů. Dráha je technickou památkou i turistickým lákadlem. Toho se snaží využít obce, kterými trať vede. Bohušov, Slezské Rudoltice, Osoblaha a Liptaň založily obecně prospěšnou společnost, která chce především zachovat a obnovit kulturně technické dědictví na osoblažské úzkorozchodné dráze. Kromě toho funguje klub, který provozuje turistické vlaky.
Na trati nyní kromě vlaku Českých drah jezdí i dvě parní lokomotivy – rumunská lokomotiva Resita a lokomotiva Malý Štokr, kterou vyrobila plzeňská Škoda a původně jezdila na železnicích v Bosně a Hercegovině. Ke strojům se připojují například otevřené výletní vozy či pivní vůz nebo vagon pro cyklisty. Výletní vlaky jsou vždy napojeny na spoje ČD, které na úzkorozchodné trati provozují i pravidelnou dopravu.