Přes 40 % zaměstnanců má od ledna vyšší plat, ale jen o málo

Velká část zaměstnanců si na začátku roku přilepšila na mzdě. Podle aktuálního průzkumu společnosti Edenred hlásí zvýšení platu od ledna celkem 42,7 procenta lidí. Většinou ale nejde o nijak vysoké částky, nejčastěji si zaměstnanci přilepší v porovnání s loňskem do 5 procent. To je hluboko pod tempem, jakým rostou spotřebitelské ceny.

Ilustrativní foto: Magnet.me z Pixabay

Růst platů o více než desetinu hlásí podle průzkumu, který se uskutečnil v polovině ledna na vzorku 1050 respondentů, pouze něco málo přes 4 procenta lidí. Na druhou stranu výrazné části zaměstnanců přidávaly firmy na mzdách v reakci prudce se zvyšující náklady mimořádně i v průběhu loňského roku.

Inflace se do dvouciferných čísel dostala loni v únoru, v návaznosti na to se Edenred na podzim dotazoval zaměstnanců na jejich platy. Zvýšení mzdy v reakci na inflaci loni v říjnu hlásilo 47 % pracovníků.

„Mnoho firem zvyšovalo mzdy v reakci na aktuální prudký růst spotřebitelských cen již v loňském roce. To se za normálních okolností neděje, firmy obvykle přidávají, až na výjimky, na mzdách jedenkrát do roka. A to většinou v lednu. Současné mírnější navyšování mezd tak musíme vnímat i v tomto kontextu,“ říká členka vedení společnosti Edenred Aneta Martišková.

Část firem na začátku roku zvyšovala také příspěvky na benefity. Přilepšení v této oblasti hlásí 20,1 % zaměstnanců. „V porovnání s těmi, kdo navyšují mzdy, přidává aktuálně na benefitech polovina zaměstnavatelů, což je výrazně více než loni. Růst popularity benefitů přičítáme skutečnosti, že mnozí zaměstnavatelé v současné ekonomické situaci hledají úspory, a také tomu, že tato forma přilepšení je pro ně výhodnější než zvyšování platů. Firmy u benefitů díky daňovému zvýhodnění ušetří 14,8 % na odvodech za zaměstnance. Ti tak mají reálný nárůst čistého příjmu o 26 % vyšší, než je tomu u mezd,“ doplňuje Aneta Martišková.

Volnočasové benefity jsou podle Vladimíra Rejlka, ředitele marketingu a inovací Edenredu, stále populárnější, jejich celkový objem v loňském roce dokonce poprvé překonal stravné. „Jejich atraktivita roste s tím, jak rychle se digitalizují. To zajišťuje zaměstnancům mnohem větší komfort při platbách, ať už se jedná o transakce kartou, nebo mobilem díky aplikacím Apple Pay a Google Pay. Mobilně nyní u Edenredu za benefity platí již pětina lidí, “ říká Rejlek. Firmám digitální benefity zase snižují administrativu.

Průzkum dále ukázal, že prudce rostoucí ceny přiměly mnoho lidí k úsporám. Skoro dvě třetiny lidí nyní spoří na energiích – méně vytápějí a svítí. Téměř polovina chodí méně do restaurací a mnoho lidí také nakupuje levnější potraviny než dříve.

Na druhé straně část lidí hledá i zdroje dalších příjmů, 11,6 % respondentů průzkumu chodí na brigády, 6,8 % si vzalo druhý pracovní úvazek, další si úspěšně řekli o přidání platu.

Čtyři z deseti Čechů v průzkumu uvedli, že se jim za poslední rok zhoršila životní úroveň, stejně velká část pak tvrdí, že v této oblasti nedošlo ke změnám. Necelá pětina lidí hlásí naopak zvýšení životního standardu.

Sběr dat v průzkumu byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven.