V Jižní Koreji začínají starým lidem pomáhat panenky s umělou inteligencí

Je to podobné jako s ohněm: dobrý sluha ale špatný pán. To platí už nějakou dobu o moderních komunikačních nástrojích, které spíš než ke komunikaci slouží k zábavě. Totéž o digitalizaci a robotizaci. V Jižní Koreji vstoupila do nové fáze, když staré lidi začaly „obsluhovat“ panenky s umělou inteligencí. Informuje o tom CNN.
Podle serveru se země potýká s velkým množství sebevražd, a to právě u starších osob. Kolem 10 denně! V tomto ohledu vévodí smutnému žebříčku členských států OECD. Příčiny? Podobně jako v celém vyspělém světě se senioři i v této krajině potýkají s osaměním a pocity odcizení. Situace je o to horší, že na rozdíl do západní hemisféry se v Asii mnohem déle držel a někde ještě drží tradiční model rodiny s vícegeneračními domácnostmi. A právě ten nyní mizí.
Podle CNN už k listopadu 2025 bylo v Jižní Koreji nasazeno přes 12 tisíc robotů Hyodol pro seniory žijící osaměle, a to především prostřednictvím vládních a veřejných programů sociální péče. Další zhruba tisícovku si lidé koupili sami. Podle webu výrobce stojí nejlevnější verze kolem ekvivalentu 12 tisíc korun. K tomu lze pak přikupovat sanitaci, dobíjecí tašku a podobné doplňky či služby.
Panenka dokáže komunikovat, budit, připomínat braní léků a to vše podle individuálního profilu uživatele a jeho zdravotního stavu. Reaguje na objetí či pohlazení. Jednou z „oblíbených“ činností je, že dává seniorům otázky, ba dokonce kvízy. V případě potřeby zavolá pomoc, protože je neustále online.
Jde tak o skvělou pomoc tam, kde chybí lidský kontakt a péče. Něco podobného jsme si snad dovedli před léty představit jen ve sci-fi filmech a ono je to zde.
Otázka zní, jak daleko taková substituce lidských citů zajde. Zda zůstane jen verzí pro situace, kdy blízká osoba opravdu nedokáže poskytovat péči a kontakt 24/7. Nebo prostě začne fungovat jako návyková náhražka, která nás oprostí od řady stránek skutečného mezilidského kontaktu.
Může nás tím dál zbavovat kompetencí žít a fungovat v reálném světě, jak to vidíme nejtypičtěji u mobilních aplikací. A taky může jednoho dne přijít druhá vlna zoufalství. Až uživatelům dojde, že s nimi komunikuje jen hračka. Která nemá emoce a jejíž objetí má své hranice.

