Stavbu D3 i dalších silnic brzdí sporné reference Metrostavu Infrastructure
Stavbu úseku dálnice D3 u Kaplice a další desítky staveb spadajících pod Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) komplikují problémy firmy Metrostav Infrastructure. Konkurence zpochybňuje její reference. ŘSD vyřadilo Metrostav Infrastructure z jednoho tendru, společnost se odvolala, věcí se zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), řekl ČTK mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Metrostav Infrastructure s vyjádřením ŘSD o problémech a sporných referencích nesouhlasí a je připraven se proti nařčením bránit. Vyjádření firmy ČTK poskytl její mediální zástupce Jan Kuhn.
Akcionářem Metrostav Infrastructure je firma Metrostav, které soud loni nepravomocně zakázal účast ve veřejných zakázkách na tři roky. Důvodem byl podíl v korupční kauze kolem bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Metrostav pak převedl silniční projekty na dceřinou firmu.
Kvůli situaci se zřejmě o rok zpozdí i stavba části D3 Třebonín-Kaplice nádraží, řekl novinářům výkonný ředitel firmy Kámen a písek Pavel Fučík. U úseku Třebonín-Kaplice podala nejvýhodnější nabídku 1,87 mld. Kč právě Metrostav Infrastructure. ŘSD s ní ale dosud nepodepsalo smlouvu, přičemž stát chtěl začít stavět letos ve druhém pololetí.
„Situace spojená s účastí společnosti Metrostav Infrastructure je problematizující pro více staveb. Předpokládám, že se týká i některých železničních staveb nebo některých dopravních staveb na úrovni krajů. Je nejistota na trhu, zda kvalifikační předpoklady, kterými se prezentuje nedávno zřízená Metrostav Infrastructure, jsou skutečně pravé,“ řekl Rýdl. Není podle něj jasné, zda se referencemi může firma prokazovat, protože pocházejí ze staveb, které dodával Metrostav.
Nejistotu na trhu vnímají podle Rýdla investoři i konkurenční stavební firmy. „Vznikl stav, kdy Metrostav jde ve výběrových řízeních velmi výrazně do atraktivních cen, aby vítězil. Konkurence má zároveň námitky vůči kvalifikacím. V případě jednoho výběrového řízení jsme podali návrh na vyřazení Metrostavu, ten se odvolal, a je to na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl Rýdl.
Případ se týká stavby odpočívadla na D1 u středočeské obce Psáře. ŘSD čeká, že do měsíce by mohl ÚOHS rozhodnout. „My si slibujeme stejně tak jako celý trh, že rozhodnutím vznikne platný judikát, ze kterého se budou odvozovat postupy v mnoha dalších výběrových řízeních, a to nejenom u ŘSD. Situace nás velmi mrzí, protože máme stavby, které jsou připravené, na které máme projekty, všechna vyjádření, peníze a už jsme u některých mohli několik týdnů stavět, a bohužel ty stavby stojí,“ řekl Rýdl.
Mluvčí ÚOHS Martin Švanda ČTK potvrdil, že návrh z tendru vyloučené společnosti Metrostav Infrastructure obdrželi. „Na základě tohoto návrhu bylo zahájeno správní řízení, které v současné době probíhá. Prvostupňové rozhodnutí zatím vydáno nebylo,“ uvedl Švanda. Doplnil, že ÚOHS teď řeší problematiku prokazování kvalifikace společností Metrostav Infrastructure ve dvou správních řízeních, kromě zmíněného případu jde o zakázku na obchvat Čebína na brněnském venkově.
Metrostav Infrastructure ve vyjádření zaslaném ČTK uvedl, že je rovněž znepokojen oddalováním staveb, kde podal pro investory nejvýhodnější nabídku a není o nich zatím rozhodnuto. Společnost je připravena začít ihned stavět a neztotožňuje se s tím, že by jakkoli oddalovala zahájení. Na firmu podle jejího vyjádření přešly od 1. září loňského roku s převodem části závodu zakázky realizované v Česku divizí 4 Metrostav včetně referencí.
„Společnost Metrostav Infrastructure tak rovněž nadále odpovídá za stavby, které uvádí mezi referencemi a je smluvní stranou těchto kontraktů, což bylo potvrzeno i smluvně s ŘSD. Je s podivem, že jiní veřejní zadavatelé naše reference akceptují,“ uvedla firma. Doplnila výčet realizovaných zakázek na českých dálnicích, které podle ní dokládají schopnost firmy realizovat významné silniční dopravní stavby.
„Všechny námi realizované stavby byly vždy dokončeny řádně a včas! ŘSD má s naší prací mnohaleté zkušenosti a naše reference jsou průkazné. Osobně jsem se na mnoha projektech pro ŘSD v minulosti podílel a jsem přesvědčen, že v ŘSD jsou s prací našeho týmu dlouhodobě spokojeni,“ uvedl ředitel společnosti Metrostav Infrastructure Zdeněk Ludvík. Věří, že to antimonopolní úřad i ŘSD na zakázce rozšíření odpočívadla Střechov na D1 potvrdí a reference nebudou do budoucna zpochybňovány.
Na stavbu části D3 Třebonín-Kaplice nádraží dostalo ŘSD pět nabídek. Úsek dlouhý 8,5 kilometru by se měl stavět tři roky, zahrne deset mostů a jednu mimoúrovňovou křižovatku.
Problémy kolem referencí firmy Metrostav Infrastructure brzdí i opravu silnice I/53 ze Znojma do Lechovic odhadem za více než 400 milionů Kč.
Komentář SH:
Zbývá odpovědět na otázku, jaký smysl měl soudní zákaz účasti Metrostavu na veřejných zakázkách pro účast na korupci? Pokud Metrostav Infrastructure se svými námitkami uspěje, nemělo by loňské rozhodnutí soudu, bez ohledu na to, zda je či není pravomocné, cenu ani papíru, na kterém je vytištěno.