Průmysl pokračuje druhým rokem v úpadku

Průmyslová produkce v roce 2024 meziročně klesla o 1,4 % a hodnota nových zakázek se zvýšila o 2,8 procenta. Českému průmyslu se ale dařilo lépe než průměru EU. Vyplývá to ze zprávy Českého statistického úřadu (ČSÚ).
„Průmyslová produkce v roce 2024 prohloubila svůj meziroční pokles z předchozího roku a klesla o 1,4 %. Stojí za tím zejména menší poptávka po produktech z odvětví výroby strojů a zařízení a nižší produkce základních kovů, hutnictví a slévárenství. V obou těchto odvětvích přitom klesla jak produkce, tak i hodnota nových zakázek,“ říká Veronika Doležalová, vedoucí oddělení statistiky průmyslu ČSÚ.
Objem průmyslové výroby v roce 2024 byl o 0,5 % nižší než v roce 2021 a v porovnání s předcovidovým rokem 2019 byla loňská produkce nižší o 1,1 procenta. Produkce klesla i ve výrobě motorových vozidel, přívěsů a návěsů. V tomto odvětví však meziročně vzrostla hodnota nových průmyslových zakázek v běžných cenách. K růstu zakázek přispěla i výroba počítačů, elektronických a optických přístrojů a zařízení a výroba ostatních dopravních prostředků. V posledním jmenovaném odvětví se hodnota nových zakázek meziročně zvýšila o čtvrtinu a šlo převážně o dlouhodobé kontrakty na výrobu kolejových vozidel. Dynamika růstu hodnoty nových zakázek však v průběhu roku 2024 postupně klesala, v posledním čtvrtletí byla jejich hodnota na úrovni posledního čtvrtletí roku 2023.
V Evropské unii v prvních 11 měsících loňského roku průmyslová produkce klesla meziročně o 2,5 procenta. Její pokles v Česku byl ve stejném období přibližně poloviční. V Německu průmyslová produkce v tomto období propadla meziročně o téměř 5 procent.
Průmysl dál tlačí do záporných čísel hlavně výsledky automobilek, u kterých dochází k obrovskému propadu o více než 11 procent. „Po většinu loňského roku platilo, že výroba aut těžila z nízké srovnávací základny z doby, kdy byl nedostatek dílů. Jenže v posledních měsících se to otočilo a je to naopak vysoká srovnávací základna, co zhoršuje výsledky automobilek,“ říká Markéta Šichtařová, ředitelka poradenské společnosti Next Finance. „S odezněním dříve nahromaděných zakázek automobilky už nemají sílu pokračovat ve stabilní výrobě a výrobu naopak utlumují. A protože výroba aut je klíčovým odvětvím českého průmyslu nejen svou velikostí, ale i tím, že na ni je navázaná řada dalších odvětví, klesá v této návaznosti také produkce dalších odvětví: elektrických zařízení hlavně v podobě komponentů pro automotive, výroba strojů a zařízení, výroba základních kovů, hutního zpracování kovů a slevárenství. Navíc v posledních zmíněných případech se jedná o energeticky velmi náročná odvětví, kterým podrážejí nohy vysoké ceny energie v mezinárodním srovnání.“
ČSÚ dnes rovněž uveřejnil první odhad inflace, který zní v lednu meziročně 2,8 procenta. „Za normálních okolností by člověk čekal, že dlouhodobý propad průmyslu bude doprovázen i mohutným propadem inflace. Ale Fit for 55 není normální okolností,“ hodnotí Šichtařová. „Je to okolnost, která na jedné straně demontuje průmysl, stavebnictví i zemědělství, a na druhé straně zvyšuje náklady a tedy ceny. A to Fit for 55 ještě neukázal vše, co umí.“