Průmysl je blízko stagnace, hodnota tuzemských zakázek klesá

Ilustrační foto: Miele

Průmyslová produkce v říjnu meziročně reálně vzrostla o 1,1 %. Ve srovnání se zářím byla nižší o 0,1 %.  Hodnota nových zakázek meziročně vzrostla o 2,9 procenta, sdělil Český statistický úřad ve své pravidelné zprávě.

„K meziročnímu růstu průmyslové produkce v říjnu přispěly nejvíce kovozpracující průmysl, výroba strojů a zařízení a výroba pryžových a plastových výrobků, například pneumatik. Meziměsíčně produkce stagnovala,“ říká Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ. Růst pokračoval například i ve výrobě základních kovů, hutnictví a slévárenství. Záporným směrem k vývoji průmyslové produkce nejvíce přispěla odvětví výroby motorových vozidel, přívěsů a návěsů nebo těžba a dobývání.

Hodnota nových zakázek v běžných cenách v říjnu 2025 ve sledovaných odvětvích meziročně vzrostla o 2,9 %. Nové zakázky ze zahraničí se meziročně zvýšily o 6,5 %, tuzemské nové zakázky zaznamenaly pokles o 3,5 %. Ve srovnání se zářím byla hodnota nových zakázek nižší o 1,8 %. „K meziročnímu růstu hodnoty nových průmyslových zakázek v říjnu dominantně přispělo odvětví výroby ostatních dopravních prostředků a zařízení, kde byly uzavřeny významné dlouhodobé zakázky ze zahraničí,“ říká Veronika Doležalová, vedoucí oddělení statistiky průmyslu ČSÚ. Hodnota nových zakázek naopak klesla například ve výrobě počítačů, elektronických a optických přístrojů a zařízení, chemickém nebo textilním průmyslu.

Průměrný evidenční počet zaměstnanců v průmyslu se v říjnu 2025 meziročně snížil o 1,4 %.

„Průmysl v říjnu rostl o něco pomaleji, než jsme čekali: náš odhad byl meziročně o 1,7 procenta,“ konstatuje Jan Bureš, hlavní ekonom skupiny ČSOB. „Při pohledu do struktury je jasné, že i nadále se daří lépe zpracovatelskému průmyslu než energetice a těžbě. Uvnitř zpracovatelského průmyslu jsou však velké rozdíly a jednotlivá odvětví jsou o poznání méně synchronizovaná než v období před energetickou krizí. Tahoun posledních let, sektor automotive, sice z pohledu produkce zůstává stále ve srovnání s rokem 2019 jednoznačným premiantem, poslední měsíce však ukazují na viditelné zpomalování růstu (které může být dáno i relativně vysokým využitím produkčních kapacit). Naopak dobrou náladu si užívají nadále další úspěšné sektory v čele s výrobci kovových konstrukcí nebo elektrických zařízení. Obě odvětví současně hlásí relativně solidní dynamiku nových zakázek. Na druhé straně vidíme váhavé výkony energeticky náročných odvětví jako jsou zpracovatelé kovů. Jejich produkce sice zdá se označila dno, ale jak ukazuje slabé momentum ve výrobě i v nových zakázkách, půda pod nohama je velmi vratká. To je ostatně trochu i případ velmi cyklického strojírenství.“

Automobilový průmysl je ale v potížích v celé Evropě. „Průmysl nemůže rychleji růst za situace, kdy klíčová výroba aut meziročně klesá o 6,5 procenta. Evropské automobilky drtí nejen čínská konkurence, ale hlavně zpřísňující se zelené normy,“ připomíná Jiří Cihlář, analytik poradenské společnosti Next Finance. „Za povšimnutí stojí to, že zatímco nové zakázky ze zahraničí se meziročně zvýšily o 6,5 %, tuzemské nové zakázky hlásí pokles o 3,5 procenta. V příštím roce přitom můžeme vidět ještě větší rozevírání nůžek mezi vývojem  tuzemských zakázek a zakázek přicházejících zpoza hranic. Německá vláda chystá masivní podpůrný balíček, který se může projevit také v tom, že české průmyslové podniky pocítí ještě větší nárůst objednávek od našich západních sousedů.“

Ekonomové odhadují celoroční růst průmyslové produkce mezi 0,9 % a 1,1 procenta. V roce příštím, s dopomocí dotací německé vlády do tamního průmyslu, ten tuzemský možná vzroste o 1,5 procenta.