Prodej přístavů u Panamského průplavu naruší princip neutrality

Prodej 43 přístavů při ústí Panamského průplavu, jak jej oznámil nynější hongkongský majitel CK Hutchison konsorciu vedenému dceřinými společnostmi Mediterranean Shipping Company (MSC) a BlackRock, vyvolal mezi konkurenty MSC obavy, že kontrola švýcarsko-italské skupiny nad velkým množstvím světové přístavní infrastruktury jí poskytne nespravedlivou výhodu. Ricaurte Vásquez, správce Panamského průplavu, k tomu dodává, že koncentrace vlastnictví by mohla znevýhodnit některé přepravní společnosti a narušit princip neutrality mezi národy. Upozornil na to britský deník Financial Times. Obchod má hodnotu 23 miliard dolarů (499,83 mld. Kč).
„Pokud dohoda proběhne v takovém stavu, jak jej nyní chápeme, existuje potenciální riziko koncentrace kapacit,“ řekl Vásquez. „Pokud dojde k významné míře koncentrace provozovatelů terminálů patřících k integrované nebo jediné přepravní společnosti, bude to na úkor konkurenceschopnosti Panamy na trhu a v rozporu s neutralitou.“
Tyto komentáře přicházejí po opakovaných výhrůžkách amerického prezidenta Donalda Trumpa, že si „vezme zpět“ kanál, který byl dokončen americkými inženýry před více než stoletím, ale postupně vrácen Panamě v letech 1977 až 1999 na základě smlouvy, která zaručovala její trvalou neutralitu.
Trump varoval, že čínský vliv v průplavu – který zahrnuje kontrolu společnosti Hutchison nad dvěma z pěti sousedících přístavů – představuje riziko pro národní bezpečnost USA.
To postavilo malou Panamu doprostřed obchodní války mezi USA a Čínou, kdy globální konsorcium investorů zahájilo dohodu o koupi přístavů, což čínští regulátoři odmítli. Konsorcium stojící za dohodou vedlo jednání s čínským antimonopolním regulátorem, aby si zajistilo její schválení.
Spory současně vyostřily snahy velkých logistických společností zajistit si náhradní dopravní cesty. Společnost AP Møller-Maersk už v dubnu oznámila, že podél průplavu postaví železniční trať.
Rekordní sucho, které v roce 2023 narušilo provoz, dalo nový impuls plánu správy kanálu na diverzifikaci vodních zdrojů a obchodních linií. Plán byl v loňském roce dále podpořen rozhodnutím Nejvyššího soudu Panamy, které mu vrátilo oblasti v blízkosti kanálu.
Vásquez sdělil, že úřad zvažuje výstavbu potrubí podél kanálu, které by přepravovalo až 1 milion barelů zkapalněného ropného plynu denně. To je náklad, který se z USA vyváží ve stále větším objemu uprostřed silné poptávky z Číny a dalších asijských zemí. Podle návrhu, který projednává správní rada kanálu, by tankery mohly vykládat produkty LPG a ethanu u vstupu do kanálu v Karibském moři a přepravovat je potrubím do Pacifiku, kde by je mohly vyzvednout čekající tankery. Projekt by mohl uvolnit kapacitu průplavu pro jiné komodity, řekl Ricaurte Vásquez britskému deníku.