Prodej elektromobilů a plug-in už v EU představují skoro pětinu trhu
Téměř každé páté auto, které se ve třetím čtvrtletí prodalo v zemích Evropské unie, byl elektromobil. A to buď vůz na baterii, anebo takzvaný plug-in hybrid. Dál klesal podíl aut se spalovacím motorem. Ve své zprávě to dnes uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice je zájem spíše o plug-in hybridy.
Tržní podíl elektromobilů na baterii se zvýšil na 9,8 procenta, zatímco podíl plug-in hybridů vystoupil na 9,1 procenta. Dohromady tak mají 18,9 procenta trhu a v obou případech je to z meziročního pohledu nárůst tržního podílu skoro na dvojnásobek, uvedla ACEA. Ta zastupuje největší evropské výrobce osobních, užitkových i nákladních aut a autobusů.
Prodej aut na baterii vzrostl o 56,7 procenta na 212.582 vozů, prodej plug-in hybridů se pak zvýšil o 42,6 procenta na 197.300 vozidel. Je to pomalejší růst než loni, kdy se prodej téměř ztrojnásobil, i když to bylo z nízké srovnávací základny.
V České republice prodej elektromobilů na baterii ve čtvrtletí meziročně vzrostl o 17,8 procenta na 563 vozů, prodej plug-in hybridů se zvýšil o 111,6 procenta na 910 vozů.
Naproti tomu prodej aut se spalovacím motorem se ve třetím čtvrtletí v zemích EU dál snižoval. Prodej benzinových vozidel meziročně klesl o 35 procent na 855.476 vozů. Tato auta mají stále největší tržní podíl, který ale v letošním třetím čtvrtletí klesl na 39,5 procenta. Ještě před rokem činil 47,6 procenta.
Prodej naftových aut klesl o více než 50 procent na 381.473, zatímco jejich tržní podíl se snížil z 27,8 procenta před rokem na 17,6 procenta v letošním třetím čtvrtletí. Pro srovnání – před téměř deseti lety měla auta s naftovým motorem na trhu v EU podíl více než 50 procent.
Podle vedoucího partnera společnosti EY pro automobilový průmysl Petra Knapa dieselové motory ztrácejí pozici rychleji než se předpokládalo. „Hybridní agregáty se staly standardním pohonem a za třetí čtvrtletí plug-in hybridy rostou meziročně rychleji než bateriové elektrovozy. Plug-in hybridy tak jsou vůbec nejrychleji rostoucí kategorie pohonu,“ řekl ČTK Knap.
Výrobci aut musejí teď splňovat mnohem přísnější emisní limity než před lety. Automobilky i zákazníci navíc mohou nyní využívat nejrůznějších pobídek, s nimiž přišly vlády jednotlivých unijních zemí, aby prodej ekologičtějších aut podpořily. Mimo EU je to patrné zejména v Norsku.
Evropská komise (EK) navíc navrhla, aby se auta se spalovacím motorem nemohla po roce 2035 v EU vůbec prodávat. Brusel se tak snaží zefektivnit boj proti změnám klimatu.