Nový informační systém finanční správy má zlepšit výběr daní
Finanční správa chce vybudovat nový informační systém, který by měl mimo jiné pomoct k efektivnějšímu výběru daní a zjišťování daňových úniků. Dnes to v pořadu Otázky Václava Moravce řekla nová generální ředitelka Finanční správy Simona Hornochová. Systém by měl být uveden do provozu na přelomu let 2025 a 2026.
„My se potřebujeme rozvíjet v rámci nového systému, pracujeme na finalizaci zadávací dokumentace, abychom se posunuli v digitalizaci do 21. století,“ řekla Hornochová. Nový systém, který nahradí starý systém Adis z roku 1992, má podle ní vést k větší efektivitě Finanční správy.
První etapa projektu má být podle Hornochové hotová zhruba za dva a půl roku. Uvedla, že ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) Finanční správě na první část plánu přislíbil peníze. „Potřebujeme dostat všechna data na jedno místo,“ řekla Hornochová. Z tohoto datového základu pak budou vycházet aplikace pro jednotlivé daňové oblasti. Podle Hornochové je nutné budovat nový informační systém postupně, protože jde o kritickou infrastrukturu.
Lepší práce s daty v novém systému má podle Hornochové pomoct vybírat více peněz na daních, například díky tomu, že se lépe zacílí daňové kontroly. „Jakmile jsme začali systematicky dávat do jednotné aplikace naše daňové dlužníky, tak třeba v roce 2022 jsme vymáhali 13 miliard Kč daňových dluhů, z čehož devět miliard se vymohlo jenom takovou přátelskou cestou typu sms zprávy nebo telefonátu. A to jenom proto, že se s tím pracuje, že se kategorizují daňoví dlužníci,“ řekla Hornochová. Podle ní je zjevné, že jakmile se pracuje s daty v jednotné aplikaci, efektivita vybírání daňových dluhů prudce stoupá.
K větší efektivitě podle Hornochové také povede zrušení 77 územních pracovišť Finančního úřadu. Dodala, že Finanční správa potřebuje obecně zefektivnit provoz, protože bude mít méně peněz na provoz v důsledku vládního konsolidačního balíčku.