Německé dráhy opět ochromí stávka strojvedoucích
Strojvůdci německých drah Deutsche Bahn (DB) v osobní dopravě budou od středečního rána do pondělního večera stávkovat, v nákladní dopravě zastaví práci už v úterý večer. Dnes to oznámily odbory GDL. Protest, kterým se odboráři snaží vymoci vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky, ochromí dopravu nejen v Německu, problémy budou mít i spoje s Českou republikou.
Strojvedoucí od stávky neodradila ani nová nabídka, kterou dráhy minulý týden v pátek učinily. V té dráhy strojvedoucím přislíbily zkrácení pracovní doby z 38 na 37 hodin týdně se zachováním plné mzdy a navýšení mzdy až o 13 procent. Podle GDL však tato nabídka byla falešná.
„Třetí a údajně vylepšená nabídka Deutsche Bahn znovu ukázala, že dráhy nadále sledují dosavadní odmítavý a konfrontační kurs. Po snaze dosáhnout dohody není ani stopy,“ uvedly odbory v prohlášení. Podrobnosti o protestu chtějí sdělit dnes dopoledne.
Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 Kč) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur (73 400 Kč) kvůli inflaci.
Dráhy takové požadavky odmítají, protože by to podle nich zvýšilo náklady na personál o 50 procent. Nově navrhují až 13% zvýšení mezd a jednorázový bonus 2850 eur (69 700 Kč), který by se díky vládnímu protiinflačnímu opatření nedanil. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 000 až 56 000 eur (až 1,36 milionu Kč).
Zkrácená pracovní doba na 37 hodin týdně, kterou v pátek personální šéf DB Martin Seiler představil, by začala platit od 1. ledna 2026. Strojvedoucí by si v takovém případě mohli vybrat, zda by chtěli kratší pracovní dobu se zachováním mzdy, nebo delší se zvýšením mzdy o 2,7 procenta.
Zatímco odbory opakovaně kritizovaly postoj DB, tak za příklad dobré spolupráce uvádějí dopravce Go-Ahead a Netinera. Obě firmy souhlasily s postupným zkrácením pracovní doby na 35 hodin týdně do ledna 2028 a s vyplacením protiinflační prémie 3000 eur (73 500 Kč).
Strojvedoucí DB sdružení v GDL od listopadu stávkovali třikrát, naposledy v druhém lednovém týdnu. V osobní dopravě poslední stávka trvala 64 hodiny, v nákladní byla o 8 hodin delší. Kvůli protestu nejezdily vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem, nevyjely ani regionální vlaky mezi Chebem a městem Martktredwitz v Bavorsku. Problémy měly také některé expresy mezi Prahou a Mnichovem, které za předešlých dvou stávek omezeny nebyly.
Komentář SH:
Evropská unie tvrdí, že železniční doprava, převážně poháněná elektřinou, představuje nejudržitelnější způsob dopravy. V roce 2021 přijala Rada Evropy závěry o železniční dopravě jako součásti inteligentnější a udržitelnější mobility v EU. Ministři EU zdůraznili potřebu dalšího rozvoje železniční dopravy jak pro cestující, tak pro zboží v Unii. Rada v červnu 2021 přijala závěry o železniční dopravě. Ministři EU vyzdvihli potřebu dalšího rozvoje železniční dopravy v Unii, a to jak pro cestující, tak i pro zboží. Zdůraznili rovněž, že je důležité posílit odolnost železniční dopravy tváří v tvář krizi a pokračovat v investicích do interoperability vnitrostátních sítí a větší propojenosti. V rámci balíčku ekologizace nákladní dopravy předložila Komise dne 11. července 2023 svůj návrh týkající se využívání kapacity železniční infrastruktury. Tato iniciativa zahrnuje opatření zaměřená na lepší řízení, koordinaci, a tím i zvýšení kapacity železnic. Pozornost je věnována také zvýšení práv cestujících na železnici.