Na občanské poradny se loni obrátilo třikrát více klientů

Ilustrační foto: Towfiqu barbhuiya na Unsplash

Občanské poradny v loňském roce vyřídily 87 351 dotaz od občanů, organizací i podniků. S více než 32 tisíci dotazů zůstala dominantní dluhová problematika. Druhou příčku s téměř 12 tisíci dotazy zaujalo rodinné právo. Pomyslné třetí místo zaujaly občanskoprávní vztahy s 7392 dotazy, jen těsně následované dotazy na bydlení v počtu 7195. V roce 2024 se na poradny obrátilo celkem 28 523 klientů. Informovala o tom Asociace občanských poraden (AOP).

Poskytnuto loni bylo téměř 40 tisíc rad a více než 23 tisíc informací. Aktivní pomoc a nápomoc poradny poskytly v 8840, respektive v 15 273 případech.

Osobně se na občanské poradny obrátilo 48 439 klientů, Téměř 18 tisíc klientů zvolilo telefonický kontakt. Dalším významným způsobem kontaktu byla elektronická pošta, který využilo 7317 klientů. „Na významu teprve postupně nabývají i další způsoby kontaktu, jako jsou e-poradna, Facebook nebo on-line schůzka,“ říká Hynek Kalvoda, předseda výboru Asociace občanských poraden.

V dluhové oblasti poradny s klienty mimo jiné řeší vstup do oddlužení, mapování závazků, poskytují podporu při komunikaci s inkasními společnostmi, pomáhají se sepsáním insolvenčních návrhů, objasňují postup při vymáhání pohledávky klientů či objasňují důsledky zrušení oddlužení. Nejčastější zakázky z rodinného práva jsou návrhy na svěření do péče, návrh na úpravu styku, návrhy na svěření do pěstounské péče a návrhy na rozvod manželství.  

Dotazy se dále často týkaly jak návrhů na zvýšení či snížení výživného, tak i žádostí o první stanovení výživného. Výrazným trendem je nárůst poradenství ve věci výživného pro zletilé děti, které se stále častěji obracejí na poradny v souvislosti se studiem či přerušením školy. Dále bylo výrazně zastoupeno poradenství týkající se rozvodů. Typickým dotazem z rodinného práva jsou dotazy seniorů, jak rozdělit svůj majetek mezi potomky, aby po jejich smrti neměli spory, a to buď formou dědictví, nebo darování. 

V oblasti bydlení poradny s klienty často řeší, že pronajímatelé neposkytují součinnost nájemcům při žádostech o příspěvek na bydlení. Jako systémovou vadu dále poradny vnímají, že stále nevyšel nový zákon o sociálním bydlení a obce nemají přímo uloženou povinnost vytvářet bytový fond pro sociálně slabé, především pro osamělé seniory a samoživitele a takové občany, kteří jsou pro pronajímatele nezajímaví či nějak obtížní.