Ministr Kupka v Německu podpořil syntetická paliva

Autobus na vodíkový pohon. Ilustrační foto: Aspen PR

Syntetická paliva mohou vdechnout druhý život spalovacím motorům. Po mezinárodní konferenci o syntetických palivech v Mnichově to prohlásil český ministr dopravy Martin Kupka. V rozhovoru s ČTK řekl, že syntetická paliva, označovaná jako e-paliva, mohou představovat cestu, jak zajistit dostupnou a funkční mobilitu v nadcházející energetické transformaci. O nezbytnosti zachovat technologickou neutralitu pro možnost využití syntetických paliv hovořil také německý ministr dopravy Volker Wissing, který konferenci před začátkem automobilového veletrhu IAA Mobility v pondělí uspořádal.

„Nemůžeme podceňovat výhody, které syntetická paliva znamenají,“ řekl Wissing novinářům po jednání, kterého se zúčastnili zástupci 11 států a také přes 70 odborníků. Poznamenal, že bez tohoto typu paliv není myslitelné budoucí využití stávajících letadel a lodí.

Podle Wissinga je nezbytné zachovat technologickou neutralitu, aby se budoucí vývoj mohl soustředit na více směrů. „Není mým úkolem a ani úkolem státu říkat výrobcům, jaká auta mají produkovat. Mou úlohou je starat se o to, aby každá ekologická technologie byla dostupná,“ řekl.

Komentář SH:

Zpráva necituje ani jednoho ze 70 přítomných odborníků. Nicméně, názory zřejmě nejednoho z nich se dají dohledat a budou znít zhruba takto: Snaha zajistiti „technologickou neutralitu“ je v každém případě chvályhodná. Problém je, že průmyslová produkce klimaticky neutrálních syntetických paliv za „dostupnou cenu“ je nyní asi takovou chimérou, jako „zelený vodík“.

Podobný názor má i Kupka, podle kterého zřeknutí se e-paliv by znamenalo rezignaci na snahu snižovat dopady dopravy na životní prostředí, především pak v letecké a námořní dopravě. „Zde jde o spalovací motory, jejichž obměnu bude velmi těžké zajistit,“ řekl Kupka s ohledem na životní cyklus těchto motorů. „Bylo by nutné vyrábět nová zařízení a ta stará poslat do šrotu. Má smysl hledat řešení pro stávající lodě a letadla s jejich spalovacími motory, a zajistit jim tak opravdu druhý život s palivy, která budou vůči životnímu prostřední méně negativní, nebo dokonce klimaticky neutrální.“

Možnosti využití syntetických paliv vidí Kupka nyní také u specializovaných vozidel, jako jsou například auta integrovaného záchranného systému a armádní vozy. Zde podle Kupky bateriová elektromobilita stále ještě naráží na své technologické limity. Omezení spojená se současným stavem baterií jsou podle českého ministra znatelná také na železnici a v nákladní silniční dopravě.

Komentář SH:

Co je specializovaného na vozidlech IZS a armády? Dobrá, tak odečtěme tanky Leopard a stíhačky F-35 a soustřeďme se na sanitky a služební auta obranného a zdravotnického resortu. Ta zřejmě v rámci Green Deal budou mít jiné podmínky a parametry provozu, než auta ostatních občanů. Tady se zadělává na „přednostní“ přístup k elektromobilům (dotace) a v nedaleké budoucnosti také k elektřině pro ně, které také nebude vždy nazbyt.

Možnost zapojit se do produkce syntetických paliv je podle Kupky reálná i v případě Česka, které sice nemá výhodnou polohu pro obnovitelné zdroje energií, ale chystá dostavbu jaderných elektráren. „Pokud budeme schopni dobudovat nukleární zdroje, mohlo by to otevírat cestu i pro Českou republiku,“ řekl.

Wissing na tiskové konferenci k e-palivům ještě řekl, že je nezbytné pro zajištění kvality a udržitelnosti vytvořit mezinárodní pravidla a jednotnou certifikaci. V této věci nyní očekává mezinárodní dialog.

Česko i Německo podporují budoucnost syntetických paliv. Kupka s Wissingem se letos v březnu dohodli, že obě země budou v této otázce na půdě Evropské unie postupovat společně. Unijní státy na konci března schválily normu, která prakticky znemožňuje prodej nových benzinových a naftových aut od roku 2035. Nadále ale bude možné využívat motory poháněné výhradně syntetickými palivy.

Syntetická paliva nevznikají rafinací ropy, ale chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Jejich spalování sice produkuje emise, ale díky vhodnému výrobnímu procesu jsou uhlíkově neutrální, neboť při produkci těchto paliv je naopak oxid uhličitý neutralizován.