Maloobchodní tržby rostly dvakrát rychleji, než se čekalo

Ilustrační foto: Penny

Tržby v maloobchodě se v březnu reálně zvýšily meziročně o 6,1 % a meziměsíčně o 1,3 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly meziročně o 4,8 %, meziměsíčně naopak klesly o 0,4 procenta. Oznámil to Český statistický úřad (ČSÚ).

Martin Kron, analytik Raiffesenbank, k tomu podotýká, že jeho očekávání ročního růstu se pohybovalo kolem 2,5 %, většina analytiků odhadovala 2,8 procenta. „Sektor maloobchodu těží z rostoucí spotřeby domácností, které jsou povzbuzeny poklesem inflace k 2 % a z toho pramenícího růstu reálných mezd po více než dvou letech. Navíc i nezaměstnanost zůstává nízká, což posiluje důvěru spotřebitelů v českou ekonomiku, která již dosahuje historicky nadprůměrné úrovně. Pozitivní sentiment mezi spotřebiteli a jejich rostoucí útraty by měly být hlavním faktorem růstu české ekonomiky v letošním roce,“ říká Kron.

Proti únoru se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel zvýšily v březnu reálně o 1,3 %, v tom za pohonné hmoty vzrostly o 1,9 %, za nepotravinářské zboží o 1,8 % a za potraviny o 0,5 procenta.

Meziročně se maloobchodní tržby v březnu zvýšily reálně o 6,1 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 7,7 %, za pohonné hmoty o 6,7 % a za potraviny o 4 procenta.

„Meziroční růst maloobchodních tržeb po očištění o cenové vlivy pokračoval čtvrtý měsíc v řadě. Tempo růstu se v březnu oproti předchozím měsícům zvýšilo. Tržby rostly ve všech hlavních skupinách prodejen s nepotravinářským i potravinářským sortimentem,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 27,4 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 6,3 %, s oděvy a obuví o 5,2 %, s výrobky pro domácnost o 3,1 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,7 % a s počítačovým a komunikačním zařízením o 0,1 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se zvýšily o 4,2 % a ve specializovaných prodejnách potravin o 1,8 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 17,1 %. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 14,9 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziměsíčně klesly reálně o 0,4 %. Meziročně se tržby zvýšily o 4,8 %, přičemž za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 5,3 % a za opravy motorových vozidel o 2,6 procenta.

„Jednoduše se českým domácnostem vrací chuť utrácet i za to, na čem v posledních měsících šetřily. Není za tím příchod jara, ale skutečnost, že tempo inflace vyklesalo k 2% cíli České národní banky. To znamená, že růst cen zboží na regálech obchodů už nakupujícím nenahání hrůzu. Evidentně se po několika čtvrtletích utažených opasků probouzí odložená poptávka,“ říká Jiří Cihlář, analytik poradenské společnosti Next Finance.

Výrazně rychlejšímu růstu, než odhadovali analytici, pomohla nízká srovnávací základna z března loňského roku. „Češi se stále obávají o své budoucí příjmy, a to i přes mimořádně dobrou situaci na trhu práce. Dále se bojí o svou celkovou finanční situaci a chuť kupovat zboží dlouhodobé spotřeby, které je často financováno úvěrem, je stále nízká. Ukazatele důvěry se neustále lepší, ale nestačí to,“ upozorňuje na další rizika Tomáš Volf, hlavní analytik společnosti Citfin. „Co s tím? Úvěry musí výrazně zlevnit a to rychle. Inflace je nízká, takže prostor k tomu tu je. Dále se musí uzdravit veřejné finance. Pokud domácnosti slyší o 250 miliardách korun plánovaném schodku státního rozpočtu, pak je obava o finanční situaci na místě. A v neposlední řadě se musí rozběhnout zahraniční poptávka, zejména Němců.“