Loni se ještě šetřilo, i v internetových obchodech

Ilustrační foto: Profesia.cz

Tržby v maloobchodě se za celý rok 2023 snížily o 4,1 procenta. Týká se to především útraty obyvatel v prodejnách s výrobky pro domácnost, které se snížily o 5 %, s oděvy a obuví o 3,7 % a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 0,6 procenta. Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky naopak meziročně vzrostly o 15,5 %, s počítačovým a komunikačním zařízením o 11,2 % a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 5,6 procenta. Oznámil to dnes Český statistický úřad (ČSÚ).

„V součtu celého roku 2023 tržby za pohonné hmoty rostly, tržby za potraviny a nepotravinářské zboží klesaly. Poslední dva měsíce roku 2023 už ale přinesly blýskání na lepší časy. Čím víc budou v české ekonomice klesat vzduté inflační tlaky, tím víc se bude maloobchod moci nadechovat,“ komentovala statistické údaje Markéta Šichtařová, ředitelka poradenské společnosti Next Finance.

V prosinci se tržby meziročně zvýšily reálně o 1,6 % a meziměsíčně o 0,2 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly meziročně o 5 %, meziměsíčně klesly o 0,2 procenta.

Tržby v prosinci meziročně stouply ve specializovaných prodejnách potravin o 1,2 %, naopak v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se snížily o 0,3 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 15 procent. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 5,5 procenta.

„Ve výsledku to znamená, že se na celkovém obrázku chování domácností nic zásadního nemění. Přestože inflace klesá a ceny zpomalují svůj růst, zatím to k vyššímu nárůstu útrat nevede,“ konstatuje Tomáš Volf, hlavní analytik společnosti Citfin. „To se může pomalu začít měnit s tím, jak budou klesat sazby spotřebitelských úvěrů díky postupnému uvolňování měnových podmínek ze strany České národní banky. Letos by měl pokračovat pozitivní vliv meziročního srovnání, takže minimálně v první polovině roku tržby maloobchodníků mírně porostou, na dvouciferné tempo můžeme zapomenout.“ 

Ačkoliv v prosinci se zvýšily útraty obyvatel přes elektronické a zásilkové obchody, za celý loňský rok jejich prodeje klesly o 6 procent, když v roce 2022 se meziročně propadly o 12 procent. Upozorňuje na to platební společnost Skip Pay. „Nálada na e-commerce scéně je kvůli tomu napjatá, přitom jen došlo k přirozené korekci abnormálního nárůstu z let ovlivněných pandemií. Ani Vánoce nedopadly špatně – podle našich dat zákazníci čerpali prostřednictvím služeb Skip Pay přibližně o 10 až 15 % více než loni. Po odečtení průměrné inflace 10,7 % jde o nárůst v nižších jednotkách procent. Celkově transakce jen přes naši platební metodu Skip Pay v loňském roce dosáhly objemu téměř 2 miliardy korun,“ píše ve své analýze Skip Pay.

Podzimní průzkum zákaznického chování Skip Pay ukázal, že 64 % zákazníků vyměnilo některý ze svých oblíbených e-shopů za jiný, především kvůli ceně. Kromě toho 18 % transakci proběhlo se zahraničním e-shopem. „Český trh už má s levným molochem v podobě AliExpressu zkušenost. Loni to ale bylo poprvé, co lowcost Goliáš přišel za českým zákazníkem domů a naučil se mluvit jeho jazykem. A především mu ukázal rozdíl mezi českou a zahraniční marží. Pokud prodáváte za 1500 a někdo na marketplace za 1200, nemůžete cenou vyhrát,“ říká David Filippov, obchodní ředitel Skip Pay.

Kromě obratu loni v Česku klesl i počet e-shopů z 50 100 na 49 900. Uplynulé dva hubené roky po těch výživných pandemických proklestily e-shopovou scénu. „Zůstává tu spousta zákazníků, kteří vám rádi letos dají vydělat, pokud jim nabídnete něco lepšího než levnější konkurence – perfektní služby. Kupní síla neubývá, jen se tříští,“ říká Filippov.