Lidé zvyšují své útraty v maloobchodu

Ilustrační foto: Gerd Altmann z Pixabay

Tržby v maloobchodě se v dubnu reálně meziročně zvýšily o 5,8 % a meziměsíčně o 1,2 procenta, oznámil Český statistický úřad (ČSÚ). Výsledek za duben zdaleka přesahuje tržní odhad, který byl 3,2 % bez aut.

Tržby za potraviny v dubnu vzrostly o 2,4 %, za pohonné hmoty o 1,3 % a za nepotravinářské zboží o 0,4 %. Meziročně tržby za pohonné hmoty vzrostly o 12,3 %, za nepotravinářské zboží o 5,7 % a za potraviny o 3,7 procenta.

„Maloobchodní tržby v dubnu po očištění o cenové vlivy meziročně vzrostly vyšším tempem než v předchozím měsíci. Tržby rostly ve všech hlavních skupinách prodejen. Nejvíce k růstu maloobchodních tržeb přispěl prodej pohonných hmot, prodej prostřednictvím internetu a prodej potravin v nespecializovaných prodejnách,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 11 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 6,7 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 5,3 %, s výrobky pro domácnost o 2,7 %, s oděvy a obuví o 2,1 % a s počítačovým a komunikačním zařízením o 1,2 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se zvýšily o 3,9 % a ve specializovaných prodejnách potravin o 2,2 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 6,5 %. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 10,9 procenta. Mírný růst tržeb v těchto třech segmentech je dán zejména nízkou srovnávací základnou z minulého roku, jelikož tržby rostly pomaleji nebo dokonce klesaly.

„V maloobchodě rostou reálné tržby bez prodejů aut od prosince 2023. Snížení inflace pod 3 % na začátku roku 2024 zajistilo zvyšování reálných mezd, které se odrazilo v růstu maloobchodních tržeb,“ komentuje statistiku Tereza Krček, analytička Raiffeisenbank. „Další snižování inflace do blízkosti dvouprocentního cíle ČNB, neutuchající růst nominálních mezd a do značné míry odložené nákupy spotřebitelů vedou k vyššímu nákupu i zbytných statků. Nezaměstnanost se sice mírně zvyšuje, ale stále se nachází pod svou přirozenou mírou, a tak mají spotřebitelé dostatečný příjem na to, aby nebyli nuceni omezovat své nákupy tak jako v krizových letech.“