Lidé v květnu utráceli méně, meziročně ale tržby rostly

Ilustrační foto: Pixabay

Tržby v maloobchodě se v květnu snížily proti přechozímu měsíci o 0,2 procenta. Meziročně se reálně zvýšily o 5,3 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly o 2,8 % a meziměsíčně klesly o 0,4 procenta. Oznámil to Český statistický úřad ve své pravidelné zprávě.

Útraty obyvatel za potraviny klesly v květnu ve srovnání s dubnem o 2 %, naopak vzrostly za pohonné hmoty o 1,5 % a za nepotravinářské zboží o 0,7 procenta. Meziročně tržby za pohonné hmoty vzrostly o 14,5 %, za nepotravinářské zboží o 7,1 % a za potraviny o 0,2 procenta.

Útraty obyvatel mírně zpomalily svůj růst, v dubnu činil meziročně 5,7 procenta. I tak byl ale květnový výsledek lepší, než očekávala většina tržních analytiků.

„Maloobchodní tržby se v květnu po očištění o cenové vlivy meziročně zvýšily za prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot. Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou prodejen s oděvy a obuví,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 9,4 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 5,7 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 3,8 %, s výrobky pro domácnost o 1,9 % a s počítačovým a komunikačním zařízením o 1,2 procenta. Naopak tržby klesly v prodejnách s oděvy a obuví o 0,5 procenta. Tržby ve specializovaných prodejnách potravin se zvýšily o 0,5 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 0,2 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 10,6 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 19,5 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně klesly o 0,4 %. Meziročně se tržby zvýšily o 2,8 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 3,4 % a za opravy motorových vozidel o 0,7 procenta.

„Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou prodejen s oděvy a obuví. Tam jsme viděli pokles tržeb o 0,5 procenta. Tyto prodejny to mají stále těžší. Proč? Přes internet je dnes možné nakupovat oblečení nebo obuv prakticky z celého světa, a to s nekonečným množstvím slev. A spotřebitelé toho evidentně stále častěji využívají,“ všímá si Jiří Cihlář, analytik poradenské společnosti Next Finance.

Za rok 2024 se tržby v maloobchodě reálně meziročně zvýšily o zhruba 5 procent. Nárůst spotřeby domácností byl loni hlavním pomocníkem k tomu, aby si česká ekonomika dokázala připsat plusový výsledek. I letos jsou útraty domácností tím, co pomáhá ekonomice růst. „To určitě dělá radost před volbami české vládě. Přitom český maloobchod letos na rozdíl od loňska už netěží z nízké srovnávací základy a z pocitu, že se podařilo porazit inflaci. Proč? Tempo inflace v letošním roce zůstane mírně zvýšené – bude ležet nad 2% cílem České národní banky. Pozitivní ale bude to, že domácnosti bude k větším útratám motivovat růst reálných mezd a pozvolné rozpouštění vysokých úspor českých domácností,“ říká Jiří Cihlář. „Na druhé straně ale musíme vnímat problémy v průmyslu, s čímž souvisí ochlazení na trhu práce. Češi navíc mohou začít odkládat nákupy kvůli obavám z celních válek. I na základě toho očekáváme, že by maloobchod v letošním roce měl narůst méně než loni – v průměru čekáme jeho růst o 4,3 procenta.“

K trendům v obchodu s elektrotechnickým zbožím a prostřednictvím internetu svůj názor sdělil také František Mikoška, obchodně marketingový ředitel společnosti Datart: „Zákazníci přistupují k nákupům uvážlivěji. U levnější elektroniky hraje hlavní roli cena, zatímco u dražších výrobků roste důraz na vyvážený poměr ceny, kvality, funkcí a poskytovaných služeb. Stále větší význam má také komfort nákupu. Zákazníci oceňují například dopravu zdarma, snadné vrácení zboží nebo kvalitní zákaznický servis.“

V květnu došlo k typickému sezónnímu nárůstu zájmu o cestovní elektroniku, jako jsou powerbanky, adaptéry nebo fotoaparáty. Silnější odbyt zaznamenala i zahradní technika. Pokračoval zájem o produkty z oboru elektromobility. „Například prodej elektrických koloběžek vzrostl v květnu meziročně téměř o 20 procent. Elektrokola navíc mění způsob, jakým lidé vnímají cyklistiku. Z volnočasové aktivity se stává reálná a dostupná alternativa dopravy, která oslovuje spotřebitele všech generací a reflektuje současný životní styl. Spotřebitelé i nadále rádi využívají omnichannel způsob nakupování, kdy si zboží vybírají online, ale osobně jej vyzvedávají. Výhled do dalších měsíců zůstává mírně optimistický. Očekává se oživení poptávky díky letním akcím a růstu spotřebitelské důvěry,“ říká Mikoška.