Lidé při nákupu potravin hledí více na cenu
Lidé při nákupu potravin dávají větší důraz na cenu. Cena je nyní důležitá pro 34 % populace, tedy o 5 procentních bodů více než před 2,5 lety, kdy se tento průzkum prováděl naposledy. Vyplývá to z aktuálního průzkumu poradenské společnosti KPMG. Kvalita je rozhodující pro 44 % Čechů, o procentní bod více než dříve. V průzkumu odpovídalo tisíc lidí, uskutečnil se loni v listopadu.
Průzkum společnost provádí od roku 2013. „V minulém šetření v roce 2019 nám podíl těch, kteří upřednostňují při výběru cenu, klesl podruhé pod 30 procent. Tentokráte ale opět vystoupil na 34 procenta, což představuje návrat do roku 2013. Důvodem je pravděpodobně ekonomická nejistota spojená s koronavirem a nově i vysokou inflací. Pokud tato nejistota nepoleví, trend vzrůstajícího důrazu na cenu nejspíš ještě posílí,“ komentovala partnerka KPMG Martina Štegová. Cena je nejdůležitější pro lidi s nižšími příjmy.
Kvůli zdražování potravin zaplatí každý jedenáctý měsíčně více než 4000 Kč měsíčně. Mezi 3000 a 4000 Kč jde o zhruba 20 %, do 2000 Kč se vejdou útraty 32,5 % Čechů. „Výdaje za potraviny rostou skokově. V roce 2013 převyšovaly 3000 Kč za měsíc jen u 6 procent lidí. V roce 2019 stoupl podíl této skupiny na 16 procent a loni na 29 procent. Zároveň s tím samozřejmě klesá podíl těch, kteří se vejdou do 2000 Kč,“ doplnila Štegová.
Důraz na kvalitu a lokálnost potravin dlouhodobě podporuje ministerstvo zemědělství. Do programů na podporu kvality dává stovky milionů korun ročně. Podle průzkumu je pak pouze pro 4 procenta Čechů nejdůležitějším hlediskem země původu potraviny.