Lidé loni utráceli o 4,6 % více

Tržby v maloobchodě se v prosinci reálně meziročně zvýšily o 6,2 % a meziměsíčně o 1,2 procenta. Za celý rok 2024 se tržby v maloobchodě zvýšily o 4,6 %, za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly o 1,2 procenta. Informoval o tom Český statistický úřad ve své pravidelné zprávě.
Tržby za nepotravinářské zboží v prosinci ve srovnání s listopadem vzrostly o 1,5 %, za potraviny o 1,1 % a za pohonné hmoty o 0,2 procenta. Meziročně tržby za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží vzrostly shodně o 8,1 % a za potraviny o 2,7 procenta. „Na zvýšení se podílel prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. Za celý rok 2024 maloobchodní tržby vzrostly o 4,6 procenta. Nejvíce k růstu přispěl prodej prostřednictvím internetu a zásilkové služby,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 13,2 %, s oděvy a obuví o 4,4 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 3,9 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 2,3 % a s výrobky pro domácnost o 1,7 procenta. Naopak tržby klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením o 0,2 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 3 % a ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 0,5 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 14 procent. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 18,2 procenta.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně klesly o 1 %. Meziročně se tržby snížily o 0,5 %, přičemž za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) klesly o 1,1 % a za opravy motorových vozidel vzrostly o 1,7 procenta.
Za celý rok 2024 se tržby v maloobchodě reálně meziročně zvýšily o 4,6 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 6,1 %, za pohonné hmoty o 5,1 % a za potraviny o 2,4 %. Za prodej a opravy motorových vozidel tržby vzrostly o 1,2 %, v tom za opravy motorových vozidel se zvýšily o 2,7 % a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 0,8 procenta.
„Dnešní statistika je důkazem, že jsme se před svátky neomezovali při nákupech dárků nebo třeba zdražující čokolády,“ komentuje Jiří Cihlář, analytik poradenské firmy Next Finance. „Celoroční růst tržeb o 4,6 procenta je jasným důkazem, že nárůst útrat domácností byl hlavním pomocníkem k tomu, že si česká ekonomika loni dokázala připsat plusový výsledek. Konkrétně v roce 2024 tržby za nepotravinářské zboží rostly o 6,1 %, za pohonné hmoty o 5,1 % a za potraviny o 2,4 procenta. K růstu tedy maloobchod dotáhnul jeho kompletní trojzubec.“
Český maloobchod loni těžil z nízké srovnávací základy a z pocitu, že se podařilo porazit inflaci. Jenže tempo inflace už znovu sílí, dostalo se nad 3 procenta. „Pozitivní letos bude to, že domácnosti bude k větším útratám motivovat znatelný růst reálných mezd a pozvolné rozpouštění vysokých úspor českých domácností. Vsadil bych si navíc na to, že česká vláda před volbami neodolá nutkání rozdat alespoň jeden předvolební dáreček. I ten by teoreticky podpořil spotřebu. Na druhé straně ale musíme vnímat problémy v průmyslu, mírný nárůst míry nezaměstnanosti a stále utlumený růst ekonomiky. Očekáváme, že by maloobchod v letošním roce měl v průměru narůst o 3,5 procenta,“ předpovídá Cihlář.
Sezónně očištěné maloobchodní tržby ve stálých cenách byly v roce 2024 nižší oproti roku 2019 o 1,2 % a oproti roku 2021 dokonce o 3,3 procenta. „Spotřebitelská důvěra letos v lednu poměrně silně poklesla na nejnižší hodnoty od února 2024 a nezdá se, že by domácnosti zkraje roku chtěly zrychlit svůj nákupní apetit,“ obává se Miroslav Novák, analytik brokerské společnosti Akcenta. „Míra úspor domácností se sice aktuálně pohybuje na vyšší úrovni, než tomu bylo v letech před pandemií covidu, ale předpokládám, že kvůli řadě nejistot budou spotřebitelé i nadále vytvářet o něco větší rezervy. Pokud bude navíc pokračovat stagnace až mírná recese tuzemského průmyslu, což je poměrně pravděpodobné, tak může docházet k pozvolnému zhoršování situace na pracovním trhu, což je rovněž argument pro slabší růst maloobchodu. Z výše uvedených důvodů tak očekávám, že maloobchodní tržby letos vzrostou jen lehce přes 2 % a v lepším případě do 3 procent.“