Hodinky se stávají oblíbeným platidlem

Ilustrační foto: Jan Vašek z Pixabay

Placení mobilem vyzkoušelo už 44 % Čechů, více než dvojnásobek proti roku 2019, kdy to bylo jen 19 procent. Zvyšuje se i oblíbenost chytrých hodinek, které k placení využívá 15 procent zákazníků, přičemž i tento podíl každoročně pravidelně roste. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti Mastercard.

Zkušenosti zákazníků ukazují, že platba chytrým mobilem nebo hodinkami je pohodlnější a rychlejší, než běžnou platební kartou nebo hotovostí. Zejména mobilní telefon se tak velmi často rychle stává pro lidi tou nejoblíbenější platební metodou, kterou využívají, kdykoli je to možné. Chytré hodinky Češi k placení využívají hlavně když u sebe mobil nemají, třeba při sportu nebo když si narychlo vyběhnou do obchodu. 

„Nákupní a platební návyky českých zákazníků sledujeme dlouhodobě a vzestup oblíbenosti plateb mobilem a hodinkami patří k největším trendům posledních let. Můžeme směle mluvit o novém tržním standardu, který lidé oceňují zejména kvůli rychlosti a pohodlnosti. Stejně důležitá je pro nás i bezpečnost transakce, která je v případě tokenizovaných plateb dokonce vyšší než u běžných platebních karet. Zákaznická zkušenost jasně směřuje k tomu, že lidé platí tím, co mají zrovna po ruce, nebo co je pro ně v dané situaci nejpohodlnější,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Proměna platebních návyků českých zákazníků pramení i z toho, jaké předměty u sebe jsou zvyklí nosit. Zatímco před pěti lety u sebe 80 % lidí vždy mělo peněženku s hotovostí, podle posledních dat je to už jen 67 procent. Podobný vývoj je vidět také u běžných platebních karet. Naopak chytrý mobilní telefon s sebou vždy bere 87 % lidí, když vychází z domu. 

Také chytré hodinky nebo náramky patří mezi českými zákazníky ke stále oblíbenějším kouskům nositelné elektroniky. Nejčastějším důvodem, proč je lidé k placení ještě nevyužívají, je fakt, že zrovna jejich model nepodporuje technologie, které jsou pro placení nezbytné. 

Ze všech trendů a statistik vyplývá, že po nositelné elektronice, kterou jde i platit, je mezi zákazníky rostoucí zájem. Společnost Mastercard proto spustila již vloni jednoduchý aktivační program pro banky s názvem Wallet Express, který většina českých bank využila.