Euro se změní. Ve hře jsou třeba ptáci. Podobu můžete ovlivnit v anketě
Kdyby dal člověk na obrázky z webu ECB, bylo by nové euro bylo strakaté jak barevná šachovnice. Nová podoba se ale ještě hledá. Kdokoliv se k ní může vyjádřit v anketě na webu banky. Současná podoba bankovek podle průzkumu z let 2021 a 2022 lidem moc neříká.
„Po 20 letech je načase přezkoumat vzhled našich bankovek, aby se staly poutavějšími pro Evropany všech věkových kategorií a prostředí,“ prohlásila prezidentka Evropské centrální banky (ECB) Christine Lagardeová. Nejde až tak úplně o novinku, poprvé se o změně začalo hovořit již v roce 2021.
Sedm témat na výběr
Teď se ale banka dobrala k užšímu výběru sedmi témat, z nichž by měla v příštím roce vybrat zřejmě jen jedno. Do roku 2026 bychom měli znát novou podobu bankovek a termín jejich uvedení do oběhu.
Oněch sedm témat je následujících:
- Ptáci: svobodní, odolní, inspirativní
- Evropská kultura
- Evropské hodnoty zrcadlící se v přírodě
- Budoucnost je vaše
- Ruce: společně budujeme Evropu
- Naše Evropa, my sami
- Řeky: vody života v Evropě
Jak konkrétně by se pak mělo výtvarně ztvárnit třeba heslo „Budoucnost je vaše“, jsme na stránkách ECB nenašli. Pouze se k tomu píše: „Obrazy vytvořené pro toto téma představují nositele kolektivní představivosti, jejímž prostřednictvím budou lidé tvořit tuto sdílenou budoucnost. Toto téma znamená neomezený potenciál Evropanů.“
V průzkumu vyšla jako nejpřitažlivější příroda
Centrální banka eurozóny si už na přelomu let 2021 a 2022 nechala udělat průzkum, z něhož vyšlo jako nepřitažlivější pro obyvatele téma přírody. Vysoko se umístily i památky a pamětihodnosti, následované portréty slavných osobností. Slušné preference zaznamenaly také evropské hodnoty, věda a pokrok i umění.
Jednota, mír, demokracie, lidská práva, svoboda…
Účastníci průzkumu, kteří upřednostňovali evropské hodnoty, tvrdili, že Evropa je prakticky synonymem hodnot, jako je jednota, mír, demokracie, lidská práva, svoboda, rovnost a respekt k rozmanitosti a začlenění. Dále tvrdili, že tyto hodnoty překračují hranice zemí a společenské rozdíly.
„Přestože účastníci často považovali za obtížné převést hodnoty do konkrétních motivů, objevily se tři hlavní typy motivů: bílá holubice symbolizující svobodu a mír; lidé držící se za ruce nebo objímající se, kteří představují solidaritu, demokracii, jednotu a propojenost; a ruce (např. kruh rukou, natažená ruka, stisk ruky), které byly spojovány se spoluprací, solidaritou, společenstvím a rovností,“ píše se ve zprávě z průzkumu.
Objevily se i návrhy na zobrazení historických událostí či místních zvyků.
Na prvním místě je cestování
Celkově ale pro Evropany znamená evropanství na prvním místě cestování a/nebo volný pohyb osob v rámci Evropy. Následují je euro a liberální hodnoty, jako je svoboda, solidarita a rovnost.
„V každém případě byla evropskost interpretována převážně prostřednictvím osobních hodnot a každodenních kulturních zkušeností a zájmů, spíše než prostřednictvím odkazů na evropské instituce a legislativu EU,“ konstatuje zpráva.
Současná podoba bankovek lidem moc neříká
Současná podoba eurobankovek podle zjištění průzkumníků lidem moc neříká. Ani si symboly moc nevybavili. „Po připomenutí, že tématem současné série jsou „věky a styly Evropy“, měli účastníci smíšené reakce, od velmi pozitivních až po neutrální a spíše negativní,“ uvádí autoři.
Nové bankovky by však neměly být jen estetičtější. Měly by podle ECB bezpečnější, efektivnější a – světe dive se – udržitelnější. Vyjádři se k nim může každý až do konce srpna i v anketě na webu ECB. Veškeré informace doprovázeny vizuály se zadní stranou, složenou z barevných čtverečků. Vypadá to hezky, ale nakolik je tato verze blízká možné realitě, těžko říct.