Efektivita výběru silniční daně je velice nízká

Správa silniční daně je nákladná a její efektivita je v porovnání s ostatními daněmi v Česku zhruba čtyřikrát nižší. Vliv na to má administrativní náročnost spojená se správou daňových úlev, pomalá automatizace i chyby v registru vozidel. Vyplývá to ze závěru Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), který prověřil správu silniční daně v letech 2017 až 2020. ČTK o tom informoval mluvčí NKÚ Václav Kešner.

Podle Finanční správy ČR má negativní vliv na efektivitu především inflace a snížení sazby daně, na automatizaci správa průběžně pracuje. V reakci to řekla mluvčí Generálního finančního ředitelství Hana Baráková.

Silniční daň odvádí v Česku přibližně 830 000 poplatníků, představuje přibližně 0,7 procenta daňových příjmů Česka.

Finanční správa vybrala v letech 2018 až 2020 podle NKÚ na silniční dani za jednu korunu výdajů v průměru 15 korun příjmů. „To je v porovnání s průměrem ostatních daní více než čtyřikrát méně –⁠ na všech daních vybrala finanční správa za jednu korunu výdajů ve stejném období v průměru 68 korun příjmů,“ uvedli kontroloři. V celkových číslech finanční správa vybrala jen v roce 2020 v rámci silniční daně přibližně 6 mld. Kč, což stálo zhruba 460 milionů korun.

Na nižší efektivitu silniční daně měl podle kontrolorů vliv například administrativně náročný způsob prověřování plnění daňových povinností. NKÚ zjistil, že pro správce daně je v některých případech obtížné ověřit to, zda měl poplatník nárok na osvobození od daně nebo slevu na dani, jde například o uplatnění slevy na dani u kombinované dopravy. Obtížně finanční správa ověřuje i plnění daňových povinností u autobazarů, které provozují osobní vozidla do 3,5 tuny. Vliv má ale podle NKÚ i pomalá automatizace.

„Finanční správa konstatuje, že nízká efektivita výběru daně silniční není rozhodujícím způsobem ovlivněna administrativní náročností spojenou se správou daňových úlev a pomalou automatizací, ale hlavně neměnnou výší sazeb daně, které jsou vyjádřeny v korunách, a jsou tedy ovlivněny výší inflace. Přičemž inflace ovlivňuje veškeré náklady na výběr daní včetně mzdových nákladů,“ řekla Baráková. Mluvčí ministerstva financí Tomáš Weiss doplnil, že současně se v roce 2020 v reakci na covidovou pandemii naopak snížila sazba zhruba o čtvrtinu u vozidel nad 3,5 tuny.

Se zjednodušením správy silniční daně počítala „Strategie rozvoje finanční správy“ z roku 2017, která plánovala maximální možnou automatizaci zpracování údajů. Do roku 2020 však takové změny u silniční daně nenastaly. Kontroloři uvedli, že správu daně ztěžují i problémy u již zavedených informačních systémů. Jde podle nich například o složité ověřování některých informací v registru silničních vozidel. Finanční správa uvedla, že je v rámci nového daňového informačního systému Moje daně připravena začít využívat údaje z daňových přiznání už v letošním roce, stejně tak představit nový elektronický formulář k silniční dani. „Dalším krokem digitalizace pak budeme ve spolupráci s ministerstvem dopravy automatizovat využívání údajů z registru silničních vozidel,“ informoval Weiss.

Se silniční daní je spojena také řada opatření, která mají motivovat k nákupu ekologičtějších vozidel. Jedním z nich je opatření původně z roku 2001, které zvýšilo sazbu daně o 15 procent u vozidel registrovaných před rokem 1990. V roce 2008 se pak sazba zvýšila na 25 procent. „Toto více než 20 let staré opatření ministerstvo financí ale věcně za celou dobu nezměnilo ani neaktualizovalo. V současnosti je neefektivní a nevede ke snižování průměrného stáří vozidel,“ míní kontroloři. Stejně jako mluvčí ministerstva financí upozorňují také na to, že od roku 2020 se o 25 % snížila sazba silniční daně u vozidel nad 3,5 tuny. Ministerstvu NKÚ vytýká, že přestože se jednalo o změnu reagující na negativní dopady pandemie covid-19, a tedy mimořádnou situaci, navrhlo ji bez časového omezení. „Výpadek příjmů z této daně tak může pokračovat i po odeznění hlavního důvodu, kvůli kterému tato změna vznikla. Inkaso silniční daně se zejména tímto opatřením meziročně snížilo o 525 milionů korun,“ sdělil úřad. Ministerstvo financí v reakci zmínilo, že zvažuje úpravy silniční daně spolu například s úměrným navýšením mýtného.