Důvěra se zvýšila pouze u spotřebitelů a ve stavebnictví

Ilustrační foto: Lisa Caroselli z Pixabay

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se v únoru snížil proti lednové hodnotě o 1,9 bodu na hodnotu 90,6, při rozdílném vývoji jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 2,8 bodu na hodnotu 89,9 a indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 94,0 a s výjimkou prosince tak byla nejvyšší od května loňského roku. Oznámil to Český statistický úřad (ČSÚ) ve své pravidelné zprávě.

V únoru, podobně jako v prvním měsíci roku 2024, se důvěra v ekonomiku mezi podnikateli zvýšila pouze v odvětví stavebnictví (o 2,4 bodu). Ve všech ostatních sledovaných odvětvích se snížila; v průmyslu o 4,7 bodu, v obchodě o 3,7 bodu a ve vybraných službách podruhé za sebou o 1,3 bodu.

„Již druhý měsíc v řadě zaznamenal Český statistický úřad výraznější pokles důvěry v ekonomiku v odvětví průmyslu. Průmyslové podniky se nadále potýkají s nedostatečnou poptávkou, která se projevuje poklesem tempa růstu výrobní činnosti. Významně se též snižuje ekonomický sentiment v maloobchodu, kde je důvěra v ekonomiku nejnižší od března 2021, řekl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Důvěra spotřebitelů se podruhé v řadě meziměsíčně zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 2,8 bodu na hodnotu 94,0. Počet respondentů očekávajících zhoršení celkové ekonomické situace v následujících dvanácti měsících se téměř nezměnilVe srovnání s lednem se snížil počet spotřebitelů hodnotících svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících i počet respondentů očekávajících zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se oproti minulému měsíci nezměnil.

„Důvěra spotřebitelů v únoru podruhé v řadě vzrostla. Meziměsíční zlepšení zaznamenaly především ukazatele týkající se hodnocení stávající a očekáváné finanční situace domácností. Spotřebitelský sentiment jako celek nicméně stále zůstává pod svým dlouhodobým průměrem,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

„Spotřebitelská inflace klesá, což je dobrou zprávou a v dalších měsících to bude mít pozitivní dopad na apetit českých domácností utrácet. To samo o sobě bude znamenat i podstatný příspěvek do růstu HDP,“ hodnotí indikátor ekonomického sentimentu Tomáš Volf, hlavní analytik společnosti Citfin.

ČSÚ nicméně ve své zprávě z průzkumu podotýká, že počet spotřebitelů, kteří se domnívají, že není vhodná doba na velké nákupy, zůstává v únoru nezměněn.