Důvěra podnikatelů rostla, spotřebitelé váhají

Celková důvěra v českou ekonomiku se v listopadu velmi mírně snížila. Mohou za to silné obavy spotřebitelů, zatímco podnikatelé jsou o málo optimističtější než před měsícem. V meziročním srovnání je ale nálada lepší.

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se v listopadu meziměsíčně o 0,1 bodu na hodnotu 95,2, při protichůdném vývoji jeho složek. Zatímco indikátor důvěry podnikatelů se zvýšil o 1,5 bodu na hodnotu 96,2, indikátor důvěry spotřebitelů poklesl o 8,1 bodu na hodnotu 90,4. Ve srovnání s listopadem loňského roku jsou souhrnný indikátor, podnikatelský indikátor a indikátor důvěry spotřebitelů na vyšší úrovni.

Indikátor sleduje Český statistický úřad a zveřejňuje jeho hodnoty v pravidelném konjunkturálním průzkumu.

„Důvěra podnikatelů v ekonomiku po čtyřměsíčním poklesu mírně vzrostla. Je to především v důsledku očekávaného zvýšení výrobní činnosti průmyslových podniků v nadcházejících měsících. Ve všech odvětvích je ale znát velká nejistota z budoucího vývoje, která je navíc doprovázena očekáváním růstu cen prodávaných výrobků, zboží a služeb u rekordního počtu podnikatelů,“ řekl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Důvěra podnikatelů v průmyslu se po čtyřměsíčním poklesu zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 4,6 bodu na hodnotu 93,2. Ve srovnání s říjnem hodnotili podnikatelé v průmyslu svou současnou celkovou poptávku hůře. Stav zásob hotových výrobků se nezměnil a zůstává stále vysoký. Podíl podnikatelů očekávajících pro období příštích tří měsíců růst tempa výrobní činnosti se oproti minulému měsíci zvýšil. V listopadu zároveň nejvíce podnikatelů od počátků sledování očekávalo růst prodejních cen svých výrobků v období nadcházejících tří měsíců.

V odvětví stavebnictví se důvěra podnikatelů meziměsíčně zvýšila. Indikátor vzrostl o 2,4 bodu na hodnotu 114,0. Podíl podnikatelů hodnotících svou současnou poptávku po stavebních pracích jako nedostatečnou se meziměsíčně snížil.

V obchodu se důvěra meziměsíčně snížila o 1,2 bodu na hodnotu 104,7. Podíl podnikatelů hodnotících celkovou ekonomickou situaci jako dobrou se ve srovnání s říjnem téměř nezměnil. V listopadu očekával rekordní počet obchodníků (nejvyšší od počátku sledování) růst cen prodávaného zboží v období příštích tří měsíců a zároveň ve stejném časovém horizontu mírné zhoršení své ekonomické situace. Oproti listopadu 2020 je důvěra podnikatelů v obchodě vyšší.

Ve vybraných odvětvích služeb (vč. bankovního sektoru) se důvěra podnikatelů oproti říjnu snížila o 1,3 bodu na hodnotu 96,3. Klesl podíl podnikatelů  hodnotících pozitivně současnou i očekávanou poptávku v období příštích tří měsíců. Naopak se ale zvýšil podíl podnikatelů pozitivně hodnotících současnou ekonomickou situaci. Podobně jako v průmyslu a obchodě i ve službách očekává rekordní počet podnikatelů růst cen poskytovaných služeb v období následujících tří měsíců. Meziměsíčně je důvěra ve službách vyšší.

Fotka od Andrew Khoroshavin z Pixabay

Důvěra spotřebitelů v ekonomiku se meziměsíčně snížila. Indikátor důvěry v listopadu poklesl o 8,1 bodu na hodnotu 90,4. Podíl respondentů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace se významně zvýšil. Současně znovu výrazně klesl podíl respondentů očekávajících zlepšení jejich vlastní finanční situace. Počet respondentů obávajících se dalšího růstu cen v listopadu znovu vzrostl a je tak nejvyšší v historii zjišťování. Obavy z růstu nezaměstnanosti se ve srovnání s minulým měsícem zvýšily. Počet respondentů, kteří předpokládají, že v následujících dvanácti měsících uspoří nějaké finanční prostředky, se snížil. V meziročním srovnání je ale důvěra spotřebitelů stále vyšší.

„Zhoršení epidemické situace a rychle rostoucí ceny energií a jiných komodit se bezesporu projevily i v prudkém zhoršení nálady spotřebitelů. Ve srovnání s minulým měsícem se lidé mnohem více obávají růstu nezaměstnanosti a zejména zhoršení vlastní finanční situace. Předpokládají rovněž, že strmý růst cen je donutí sáhnout na úspory,“ komentovala Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.