Domácnosti odmítají utrácet, nemají co
Tržby v maloobchodě se v červenci snížily o 7,2 procenta ve srovnání se stejným měsícem loni. Oznámil to dnes ve své pravidelné zprávě Český statistický úřad (ČSÚ).
„Pokles maloobchodních tržeb se v červenci oproti předchozím dvěma měsícům mírně prohloubil. Na jejich poklesu, podporovaném růstem cen, se podílel nižší prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Proti letošnímu červnu se tržby v maloobchodě, bez započtení motorových vozidel, snížily v červenci reálně o 0,6 %, přičemž za pohonné hmoty klesly o 2,2 %, za nepotravinářské zboží o 0,5 % a za potraviny o 0,3 procenta.
Meziročně se maloobchodní tržby snížily reálně o 7,2 %, v tom za pohonné hmoty klesly o 13,5 %, za nepotravinářské zboží o 7,1 % a za potraviny o 5 procent.
„I přes rostoucí ceny pohonných hmot šly tržby prodejcům v tomto odvětví meziročně dolů o 2,2 %. Češi omezili cestování a dávají přednost spolujízdě či hromadné dopravě,“ podotýká Tomáš Volf, expert společnosti Citfin.
„Vyšší zájem než loni měli spotřebitelé pouze o farmaceutické a zdravotnické zboží, v ostatních typech prodejen se tržby snížily. Internetové obchody zaznamenaly sedmý měsíc v řadě pokles prodeje,“ dodává Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.
Tržby ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením klesly o 15,1 %, s výrobky pro domácnost o 12,0 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 9,6 %, s oděvy a obuví o 6,4 % a s kosmetickými a toaletními výrobky o 1 procento. Naopak růst tržeb vykázaly prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 1,8 procenta. Prodejcům potravin ve specializovaných prodejnách se tržby snížily o 7,9 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 4,9 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby klesly o 5,9 procenta.
„I když je domácí nezaměstnanost stále velmi nízká, ceny rostou tak rychle, že reálná mzda jde dolů. Navíc je tu mezi lidmi velká nejistota ohledně cen energií v zimních měsících, takže se čeští spotřebitelé připravují na horší časy. Střídmost ve výdajích je v dnešní době jen na místě, ale trpí tím tržby maloobchodníků,“ komentuje statoitstické údaje Volf. „Dokud zůstane nezaměstnanost dole a Češi budou mít práci, pak situace nemusí být nikterak vážná. V případě, že lidé začnou přicházet o práci v důsledku poklesu ekonomiky, maloobchodníkům půjdou tržby výrazně dolů.“
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziměsíčně reálně klesly o 1,1 % a meziročně se snížily o 6,2 procenta. Tržby se snížily jak za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů), tak za opravy.
„Výsledky maloobchodu už definitivně nevylepšuje nízká srovnávací základna z dob pandemie. Je to naopak. Poslední výsledky maloobchodu zhoršuje vyšší srovnávací základna, která souvisí s loňským otevřením ekonomiky po ukončení pandemických restrikcí,“ upozorňuje Markéta Šichtařová, ředitelka poradenské firmy Next Finance. „Internetové obchody pro změnu hlásí sedmý měsíc v řadě pokles prodejů. V červenci internetové obchody padaly o 5,9 procenta. Tady je znát, že zatímco během pandemie koronaviru spotřebitelé spoléhali na internetové obchody kvůli uzavřeným kamenným prodejnám, v současné době omezují své nákupy v kamenných prodejnách stejně jako na internetu. I to naznačuje, že ochabnutí vývoje HDP bude ve třetím a čtvrtém kvartálu citelné.“
Analytici nepředpokládají, že by na podzim vypukla další covidová krize, v důsledku níž by se zavíraly obchody. Rizika vidí jinde. „Dál sázíme na to, že na podzim nebudeme řešit koronavirus, ale energetickou krizi. Obchodníci budou mít velké starosti s tím, jak přilákat zákazníky. Domácnosti budou dusit rychle rostoucí ceny téměř všeho zboží a služeb. Vydají více za platby za zdražující energie a potraviny, a tím méně jim zbude na útraty za nepotravinářské zboží. Sázíme na to, že maloobchod v součtu roku 2022 neporoste, ale klesne o 2 až 4 procenta,“ předpovídá M. Šichtařová.