Další série stávek na britských železnicích je pravděpodobná
K další sérii stávek na britských železnicích „velmi pravděpodobně“ dojde. Po včerejším druhém stávkovém dni to uvedl Mick Lynch, generální tajemník svazu britských železničních, námořních a dopravních odborů (RMT). Vláda se neúčastní jednání s odbory a zaměstnavateli a chce místo toho prosadit novelu zákona, kterou by účinnost budoucích stávek snížila, píše web stanice BBC.
Na britské železnice vyjela zhruba pětina spojů. Omezení na tratích vyvolalo komplikace i na silnicích. Podle společnosti Network Rail, která spravuje většinu železniční sítě v Británii, vlaky využívalo mezi 12 a 18 % cestujících oproti normálu.
Lynch řekl, že zástupci odborů budou nadále jednat se zaměstnavateli a se svými členy prodiskutují, „zda a kdy budou muset zorganizovat novou protestní akci“. „Pokud se nedohodneme, je velice pravděpodobné, že bude další stávka,“ řekl Lynch BBC.
Downing Street vyzývá odbory, aby se s Network Rail domluvily co nejdříve. „Nechceme, aby tahle stávka pokračovala ani o minutu déle, než je nutné,“ řekl vládní mluvčí a dodal, že kabinet zatím neobdržel informaci o dalším plánovaném protestu.
Skotská premiérka Nicola Sturgeonová vyzvala britskou vládu, aby s RMT „zasedla ke stolu“. Za neúčast při jednáních sklidil kritiku ministr dopravy Grant Shapps od opozice i od samotných odborů, které ve středu prohlásily, že jednání „zruinoval“.
Vláda se místo rozhovorů s odbory snaží najít řešení, které by zmírnilo dopad případných budoucích stávek, a to novelou zákona ze 70. let, která by umožnila zaměstnavatelům v době stávky najmout agenturní pracovníky.
Network Rail návrh zákona označila za „vítanou zprávu“. „Ačkoli práce na bezpečnostních pozicích na železnici vyžaduje měsíce školení, je mnoho jiných rolí, v nichž bychom je (agenturní pracovníky) mohli využít,“ informovala společnost.
Největší stávka na britské železnici za posledních 30 let začala v úterý. Zatím naposledy se bude stávkovat v sobotu. Desítky tisíc zaměstnanců železnic se vedle vyšších platů, které by vyrovnaly zvýšené životní náklady, a zachování pracovních míst dožadují také zlepšení pracovních podmínek.
Ačkoli pátek není stávkovým dnem, očekává se, že v provozu bude asi 60 % spojů oproti normálu. Některé vlaky kvůli dozvukům stávky vyjedou ráno o několik hodin později, neboť například signalisté nebo řídící provozu na železnici nastouplili do práce později a vlaky se začaly posunovat místo ve tři ráno až v šest hodin.