Češi ekonomice překvapivě důvěřují, podnikatelé naopak

Spotřebitelská důvěra Čechů v srpnu nečekaně roste na 77,1 bodu. Je to první zlepšení důvěry po pěti měsících nepřetržitého poklesu. Lidé se méně obávají zhoršení své i obecné ekonomické situace. Roste počet těch, kteří hodnotí svou stávající situaci lépe než před rokem. Důvěra podnikatelů jde dolů, a sice na 97,6 bodu.

Ilustrační foto: ZOOT

„Hlavními ukazateli jsou nyní spotřebitelská inflace a nezaměstnanost. Index mizérie, tedy součet těchto dvou procentuálních hodnot, v červenci dosáhl historického maxima 20,8 bodu,“ komentuje údaje Českého statistického úřadu (ČSÚ) Tomáš Volf, expert společnosti Citin. „Poměr je však příznivý. Ceny sice rostou robustním tempem, ale nezaměstnanost na 3,3 % je stále velmi luxusní. Češi nejspíš ve větší míře nebudou chtít své zaměstnaní opustit z obavy z výpadku příjmů. To povede k ochlazení tlaku na růst mezd, což by mohlo mírně uvolnit ruce firmám a podnikům.“

Mezi spotřebiteli mírně vzrostl počet respondentů, kteří se domnívají, že v období příštích dvanácti měsíců nebude vhodná doba k pořizování velkých nákupů, upozorňuje ČSÚ.

Mezi podnikateli však zatím poklesla důvěra v ekonomiku napříč všemi odvětvími. Hodnota indikátoru důvěry podnikatelů se tak dostala opět pod svůj dlouhodobý průměr.

„Celková důvěra v ekonomiku mezi podnikateli se snížila ve všech sledovaných odvětvích. Zatímco průmysl, obchod a služby zaznamenaly mírnější pokles důvěry, který byl zejména v průmyslu a obchodě potvrzením vývoje z předešlých měsíců, stavebnictví doznalo výraznější propad. Jedním z důvodů je fakt, že po více než roce a čtvrt poprvé převážil, byť mírně, podíl podnikatelů očekávajících pro období následujících tří měsíců pokles počtu zaměstnanců. Je otázkou, jestli se jedná pouze o jednorázový výkyv, nebo o změnu trendu sentimentu ve stavebnictví,“ komentoval Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

„Jsou sice vidět náznaky problémů, ale bráno optikou nízké nezaměstnanosti jsme na tom zatím dobře,“ soudí Volf. „Hlavním problémem jsou ceny. Ty letí nahoru a nadcházející měsíce budou velmi krušné a pro mnoho domácností kritické, takže se ani do budoucna nedá očekávat, že by důvěra podnikatelů či dokonce spotřebitelů vzrostla silným tempem.