Ceny ojetých elektroaut jsou dvojnásobné proti klasickým vozům
Průměrná cena nabízených ojetých elektromobilů na českém trhu je proti stejně starým vozům se spalovacím motorem více než dvojnásobná a dosahuje 999 000 Kč. Počet elektromobilů na trhu ojetých aut se letos meziročně zvýšil o 129 % a jejich podíl v inzerci dosahuje 0,83 % nabídky, což znamená, že zhruba každé 120. prodávané ojeté auto má čistě elektrický pohon. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním vozidel.
Průměrné stáří elektromobilů se pohybuje okolo 3,5 roku a průměrný nájezd vykazuje hodnotu 23 710 kilometrů. Více než 48 % těchto aut má uvedený český původ a téměř 25 procent je dovezeno z Německa.
Nejčastěji jsou mezi auty na elektrický pohon zastoupené vozy značky BMW s podílem 17,5 %, na druhém místě je Tesla s 15,2 procenta. Třetí nejprodávanější elektroauta jsou značky Škoda s 13,3 procenta trhu, následovaná Volkswagenem. Mezi elektromobily se vyskytují často luxusní značky vozů, což žene průměrnou cenu těchto aut nahoru. Například vozy Porsche tvoří 4 % nabídky a přitom dosahují průměrné ceny 2,799 milionu Kč.
Hlavní obava řidičů je u elektromobilů podle partnera EY pro automobilový průmysl Petra Knapa pramení vždy ze stavu baterie a tedy reálné užitné hodnoty vozu. Klíčové je tedy mít možnost věrohodně potvrdit skutečný stav kapacity baterie a způsobu jejího předchozího užívání. „Rychlý technický vývoj v parametrech elektrických aut pak činí těžko odhadnutelnou budoucí zůstatkovou hodnotu vozu. Neočekávatelné skokové změny v zůstatkové hodnotě mohou ale v dalších letech potkat různé pohony,“ řekl Knap.
Podle ředitele Cebie Martina Pajera je důležité, aby prodávaný elektromobil nebyl po vážnější havárii, protože ta může mít mnohem větší dopad než u aut se spalovacím motorem. Špatně opravený elektromobil může ve svém důsledku i začít hořet a ohrozit posádku na životě i při běžném provozu.
„Opravené elektromobily po haváriích mohou být potenciálně nebezpečné, pokud nedojde k výměně baterie, jejíž cena často přesahuje polovinu hodnoty nového auta. Pokud dojde k vnitřnímu poškození baterie, nemusí být poškození na první pohled znatelné a baterie může i v opraveném autě nějakou dobu fungovat, v tom případě ovšem může jít o časovanou nálož – po několika týdnech může dojít v baterii díky vnitřnímu poškození ke zkratu a požáru,“ dodal Pajer.
V Česku se za pět měsíců letošního roku prodalo 2359 nových elektromobilů, což je meziroční nárůst o 79 procent.