Auta se bez dotací a důvěry v ekonomiku neprodávají

Ilustrační foto: Nyamdorj z Pixabay

Počet registrací nových aut v Evropské unii v červenci vzrostl jen o 0,2 % na 852 051 vozů a počet registrací elektromobilů klesl. Na největších evropských trzích byl vývoj smíšený. V Itálii a Španělsku prodej rostl, ve Francii a v Německu, na největších evropských trzích, se snížil. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Největším automobilovým trhem v Evropě je Německo, kde se prodej v červenci snížil o 2,1 % na 238 263 vozů. Ve Španělsku prodej stoupl o 3,4 % a v Itálii o 4,7 procenta. Ve Francii prodej klesl o 2,3 procenta.

Za sedm měsíců letošního roku počet registrací stoupl o 3,9 % na více než 6,5 milionu vozů. Na všech čtyřech největších trzích se prodej zvýšil.

Počet registrací bateriových elektromobilů v červenci klesl o 10,8 % na 102 705 vozů. Jejich podíl na trhu se snížil na 12,1 % z 13,5 % před rokem. Prodej rostl v Belgii (44,2 %), Nizozemsku (8,9 %) a Francii (1 %). V Německu však klesl o 36,8 procenta. Za 7 měsíců bylo zaregistrováno 815 399 nových elektromobilů, o 0,4 % méně než ve stejném období loni.

Prodej vozů s benzinovým motorem v červenci klesl o 7 procent. Mírný růst v Itálii a v Německu nedokázal kompenzovat propad ve Francii a ve Španělsku. Podobný byl vývoj i u naftových vozů, jejichž prodej klesl o 10,1 procenta. Z velkých trhů rostl prodej naftových vozů jen v Německu. V Itálii, Francii a Španělsku klesl. Podíl vozů se spalovacím motorem, tedy benzinových i naftových, na celkovém prodeji klesl na 46 % z 50 % loni v červenci.

Největší automobilkou v regionu zůstal Volkswagen s podílem na celkovém prodeji 26,9 procenta. Firmě v červenci klesl prodej o 2,2 % na zhruba 229 000 vozů. Součástí skupiny je i česká Škoda Auto, jejíž prodej se v červenci zvýšil o 7,6 % na 52 391 vozů. Škoda měla v červenci na celkovém prodeji aut v EU podíl 6,1 procenta. Prodej další velké automobilky Stellantis se v červenci snížil o 5,2 % a Renaultu o 1,7 procenta.

„Bez dotací to nepůjde. Existence dotací na elektroauta jsou hlavním důvodem pro jejich koupi a pokud nebudou, jejich prodej poletí dolů, a to se už děje, když v červenci klesly o 10,8 %, přičemž jejich podíl na trhu šel také dolů na 12,2 procenta,“ hodnotí údaje Tomáš Volf, hlavní analytik společnosti Citfin. „Trhy počítaly s tím, že registrace nových vozů v EU vyskočí o 4,3 %, ale realita je úplně odlišná. Neochota utrácet za zboží dlouhodobé spotřeby, na které si je třeba navíc často i půjčit, je vysoká. Úroky v EU jsou stále nahoře, a to nejen v eurozóně, takže lidé si nákup auta dvakrát rozmyslí, a nakonec odloží na lepší časy. Důvěra spotřebitelů i podniků je stále velmi nízká, a to se netýká jen Německa, ale ČR nevyjímaje.“