Ani říjen nezvrátil 18 měsíců trvající pokles maloobchodních tržeb

Zákazníci Tesco darovali v podzimní Sbírce potravin 95 tun potravin a drogerie. Ilustrační foto: Tesco

Meziročně se v říjnu tržby v maloobchodě snížily reálně o 1,4 %, meziměsíčně vzrostly o 0,6 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly meziročně o 5,9 % a meziměsíčně o 0,3 procenta. Informoval o tom dnes Český statisticky úřad ve své pravidelné zprávě.

Proti září tržby v říjnu za nepotravinářské zboží vzrostly o 1,6 %, za potraviny stagnovaly a za pohonné hmoty klesly o 2,1 procenta. Meziročně tržby za potraviny klesly o 2,7 % a za nepotravinářské zboží o 1 %, naopak za pohonné hmoty vzrostly o 0,8 procenta.

„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v říjnu meziročně klesly. Oproti loňskému říjnu se snížily tržby za prodej potravin a nepotravinářského zboží, za pohonné hmoty se naopak zvýšily. Pokles tržeb zaznamenaly všechny sortimentní skupiny prodejen s výjimkou prodejen s kosmetickými a toaletními výrobky,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Tržby ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví meziročně klesly o 6,1 %, s počítačovým a komunikačním zařízením o 3,1 %, s výrobky pro domácnost o 2,9 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 2,2 % a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 1,9 procenta. Naopak tržby rostly v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky o 5,9 procenta. Tržby z prodeje potravin v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se snížily o 2,7 % a ve specializovaných prodejnách potravin o 2,4 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 7,8 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 5,3 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně vzrostly o 0,3 %. Meziročně se tržby zvýšily o 5,9 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 6,3 % a za opravy motorových vozidel o 4,5 procenta.

„Mnohé značkové oděvy a obuv se v České republice prodávají dráž než v sousedních zemích. Obchodníci s oblečením by se proto neměli divit, že jim klesají tržby. Zvláště v době internetového nakupování lze snadno porovnávat ceny a zboží je možné nechat si dovézt z celého světa,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček. „Češi nákupy oblečení omezují a vyčkávají na akční nabídky, kdy mohou oděvy a obuv koupit levněji.“

Pokles maloobchodních tržeb v meziročním srovnání v říjnu pokračoval už 18. měsíc v řadě. „Dnešní číslo je o to zarážející, že k alespoň symbolickému růstu nepomohlo ani meziroční srovnání. Loni v říjnu totiž maloobchodní tržby klesly o neuvěřitelných 10,4 %, což byl nejhorší výsledek v historii ČR, ale ani ten nedokázal zvrátit dnešní zklamání. Češi zkrátka neutrácejí a nic na tom zatím nezměnily ani Vánoce,“ říká k údajům ČSÚ Tomáš Volf, hlavní analytik společnosti Citfin. „Silnějšího růstu útrat Čechů bychom se mohli dočkat až ve druhé polovině příštího roku. Tehdy se sejdou tři pozitivní faktory. Úrokové sazby budou nižší, což otevře dveře ke spotřebitelským úvěrům, zahraniční poptávka bude pravděpodobně silnější, takže lidé by díky nižší obavě o budoucí finanční situaci mohli otevřít své peněženky o něco více a v neposlední řadě svou roli zahraje i nízká srovnávací základna s letošním rokem.“

Podobně situaci hodnotí i Štěpán Křeček: „Obrat v maloobchodě lze očekávat v příštím roce, kdy by podle predikce České národní banky měla být poražena inflace. To v kombinaci s napjatou situací na trhu práce povede k růstu reálných mezd. Díky tomu se zvýší tržby obchodníků a celkově poroste spotřeba, která je hlavní složkou hrubého domácího produktu.“

Přesnější se snaží být Markéta Šichtařová, ředitelka poradenské společnosti Next Finance: „Sázíme na to, že maloobchod v součtu roku 2023 klesne o 5 procent. Neochota českých domácností utrácet navíc zásadně přispěje k tomu, že HDP v součtu za rok 2023 skončí v mínusu. V příštím roce už se konečně dočkáme růstu reálných mezd. To bude motivovat domácnosti k vyšším útratám. Díky tomu by měl maloobchod v příštím roce růst o 2 procenta.“