Soomro: Světový odborník osvětluje příležitosti ve vědě pro mladé

Peking (Čína) 21. listopadu 2023 (PROTEXT/PRNewswire) – 

Zprávu přinesl deník China Daily:

Sedmašedesátiletý Manzoor Hussain Soomro v obleku před kamerou srší elánem. Při rozhovoru o úloze mládeže v iniciativě Nové Hedvábné stezky (Belt and Road Initiative, BRI) hledí na přítomné dobrovolníky s viditelným nadšením. „Oni jsou budoucnost,“ řekl. „Jsou energičtější než naše generace a lépe přizpůsobení moderním technologiím. Jsou to budoucí světoví vůdci.“

Profesor Manzoor Hussain Soomro se tábora pro mládež a učitelského workshopu Belt and Road Teenager Maker Camp and Teacher Workshop zúčastnil již posedmé. Pohled na učitele a studenty z Ázerbájdžánu, Íránu, Kazachstánu, Kyrgyzstánu, Pákistánu, Tádžikistánu a Uzbekistánu, tedy ze zemí ležících podél Nové Hedvábné stezky, a také na čínské dobrovolníky, kteří na místě pracovali, na něj udělal dojem a naplnil tak cíl této akce: využít sílu mladých lidí. Právě trvalý přísun talentů je rozhodujícím faktorem pro rozvoj vědy a techniky i dalších oborů.

Železnice, silnice a mosty přivádějí inženýry

„Věda a technika jsou mocné. Země, které mají mladé lidi a nejsou dobré ve vývoji a aplikaci technologií, musí usilovat o spolupráci, aby neztratily tempo,“ řekl Soomro. Tento pákistánský učitel je rozhodnut věnovat se výzkumu mezinárodní vědecké a technologické spolupráce, zejména spolupráci mezi partnery BRI. Jako viceprezident Mezinárodního vědeckého vzdělávacího konsorcia Nové Hedvábné stezky (Belt and Road International Science Education Consortium, BRISEC) a držitel ceny čínské vlády za přátelství v roce 2020 je uznávanou mezinárodní kapacitou.

Soomro označuje svůj rodný Pákistán za laboratoř mnoha projektů spolupráce mezi Čínou a dalšími partnery BRI. V posledních letech byl svědkem toho, jak v Pákistánu díky úzké spolupráci s Čínou vyrostly železnice, dálnice, mosty, přehrady a další velké infrastrukturní projekty. Po dokončení těchto projektů získalo mnoho Pákistánců zaměstnání při každodenní údržbě těchto zařízení s následným vyškolením na inženýry nebo techniky s vědeckou kvalifikací. „Znamená to skvělý přístup k vědeckému vzdělání [pro mladé lidi v rozvojových zemích],“ zdůraznil Soomro. V rámci BRI drží vzdělávání mládeže krok s dobou a přináší pozoruhodné výsledky.

Teenager ve vesnici bez elektřiny

Soomro vyrůstal v chudobě v horké pákistánské vesnici bez elektřiny a s velmi omezeným přístupem k informacím.

Jeho otec, zemědělec, neměl žádné formální vzdělání, ale svého syna vychovával moudře a podporoval jej ve zvídavosti a poznávání světa vědy, včetně astronomie.

Jako student toužil Soomro uniknout chudobě. Miloval vědu a při jejím poznávání si uvědomoval význam komunikace a vzdělání pro rozvoj jedince. Poté, co vynikl v různých vědeckých soutěžích, získal v Pákistánu prezidentské stipendium za zásluhy a odcestoval do Velké Británie, aby zde získal doktorát. Postupně si vydobyl místo na mezinárodní scéně a stále více se zapojoval do mezinárodní spolupráce.

Technologie poskytuje přístup ke vzdělání znevýhodněným

Díky pracovním zkušenostem v UNESCO, FAO a dalších organizacích si Soomro hluboce uvědomil roli vědy a technologií při pomoci znevýhodněným skupinám. Školy v některých odlehlých venkovských oblastech trpěly v minulosti nedostatkem personálu i technického vybavení, zejména pro předměty, jako je fyzika. Věda se dynamicky rozvíjí, ale učitelé zpravidla nedostávají aktuální informace. V důsledku toho zde kvalita vzdělávání značně zaostávala za městskými školami. Zavedení distančního vzdělávání a spolupráce s externími učiteli umožnily výuku v chudých oblastech značně zlepšit. Osobní kontakt je však nenahraditelný.

Podle Soomra nabízí personalizované učení příznivější podmínky ve vzdělávání také díky zavádění umělé inteligence do tradiční výuky. Studenti si mohou přizpůsobit tempo a náročnost výuky svým potřebám a ti, kteří jsou zdravotně postižení, nebo komunikují jinými jazyky, již nejsou od vzdělávání odříznuti.

„Mladí lidé mohou spolupracovat, místo aby spolu jen soupeřili a porovnávali se,“ říká. „Budoucnost práce se drasticky změní, ale lze předvídat, že pro mladé lidi bude zásadní silné kritické myšlení, analytické schopnosti, přizpůsobivost a neustálé učení.“

Díky táboru Maker Camp, který pořádá Čínská asociace pro vědu a technologie a místní samosprávy (China Association for Science and Technology and local governments), mohou mladí lidé, podle jeho názoru, najít své jedinečné silné stránky, objevit sami sebe, naučit se spolupracovat s ostatními a zároveň jít za svými sny. Jeho idea zcela souzní s vizí BRI: čerpat z vlastních silných stránek tak, abychom dosáhli růstu, z něhož budou mít prospěch všichni.

Video – https://mma.prnewswire.com/media/2281226/video.mp4

KONTAKT: emilyyao1993@126.com