Železničních dopravců v Česku přibylo, hledá se jeden nový
Počet železničních dopravců v Česku se loni dále zvýšil, a to o 15 na 128 firem. Počet nehod na železnici v roce 2020 stagnoval. Bylo jich 91, meziročně o jednu méně. Havárie si ale vyžádaly více obětí. Uvádí se to ve výroční zprávě Drážního úřadu.
V roce 2020 pokračoval na české železnici trend každoročního růstu nedovolených jízd přes návěstidla. Loni strojvedoucí projeli na červenou ve 150 případech. „Porovnáním s předchozím obdobím se jedná o nárůst o tři mimořádné události a jedná se nejvyšší počet za sledované období,“ píše Drážní úřad ve zprávě o bezpečnosti. Nejčastějšími příčinami projetí návěstidla bylo nedobrždění a nerespektování návěsti při posunování.
Při nehodách na české železnici loni zemřeli 34 lidé. Dalších 60 utrpělo těžká zranění. O rok dříve bylo obětí havárií 30 a vážně zraněných 50.
Naopak nehod na železničních přejezdech ubylo. Loni jich do statistik přibylo 143, meziročně o 22 méně.
Drážní úřad loni provedl 632 kontrol u dopravců, provozovatelů a vlastníků drah.
Stát hledá dopravce na provoz rychlíků z Prahy do Brna a Jihlavy
Ministerstvo dopravy začalo hledat nového dopravce na provoz rychlíků na železnici mezi Prahou, Jihlavou a Brnem od roku 2025. Vypsalo k tomu veřejnou soutěž s odhadovanou hodnotou přes šest miliard korun. Vybraný dopravce od státu dostane kontrakt na 15 let. Upozornil na to dnes server zdopravy.cz. Ministerstvo dopravy informace následně potvrdilo. V současnosti na trati jezdí České dráhy.
Spoje by podle zakázky měly na trati jezdit každé dvě hodiny z Prahy do Brna a také z Prahy do Jihlavy.
Ministerstvo v rámci podmínek soutěže požaduje pro provoz na trati nové vlaky. Tuto podmínku přitom zahrnulo do tendrů o železniční linky vůbec poprvé. Nové vozy mají mít rychlost nejméně 200 km/h, část trati by totiž v budoucnu měla vést po připravované rychlodráze mezi Prahou a Kolínem. Dalším požadavkem jsou vratné soupravy, které nebude nutné v uzlových stanicích v Praze a Brně objíždět. Podmínkou bude také internetové připojení, nízkopodlažní nástup a vymezená kapacita vozů. Vybraný dopravce bude potřebovat celkem deset souprav.
V současnosti dráhy na trati jezdí spíše staršími vlaky, které však plánují od příštího roku nahradit novějšími modely.
Resort dopravy dosud vybíral dopravce pro jednotlivé tratě prostřednictvím tzv. rozstřelů. Předchozí vyhlášené veřejné soutěže na provoz vlaků naopak dopadl neúspěšně. „Zkušenosti s postupnou liberalizací železniční dopravy ukazují, že je výhodná nejen pro objednatele, tedy stát nebo kraje, ale i pro cestující. Díky novým smlouvám, které byly uzavírány na základě porovnávání nabídek více dopravců, se ušetřilo již přes 300 milionů korun. Soukromí dopravci doposud získali celkem sedm linek, České dráhy nadále zajišťují drtivou většinu linek dálkové dopravy,“ poznamenal ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).