zahraniční e-shopy lákají Čechy cenou a výběrem

Ilustrační foto: Gerd Altmann z Pixabay

Podle platební služby Skip Pay od ČSOB roste počet transakcí realizovaných u zahraničních obchodníků již několikátý měsíc v řadě. Zatímco na jaře byl jejich podíl na celkovém počtu transakcí už 15 %, na začátku léta toto číslo vystoupalo na 18 procent. V meziročním srovnání je pozorován nárůst skoro o třetinu.

Údaje však nepokrývají platby realizované na zahraničních cestách nebo dovolených. Roste především podíl větších nákupů u zahraničního obchodníka – tedy v kamenném obchodě a nově také e-shopu. Do čísel se tak promítá sílící trend: Češi jdou stále častěji za lepší cenou za hranice, a to i na internetu.„Chuť Čechů nakupovat v zahraničí je tu pochopitelně dlouhodobá. Jenže nyní se tento trend přesouvá i na internet. Nakupovat na zahraničních e-shopech nebo tržištích se navíc už neodváží jen ti nejzkušenější uživatelé. Stále častěji se setkáváme i se zcela běžnými domácnostmi, které nemají problém objednávat na cizojazyčných obchodech zboží za desítky tisíc korun. Za úsporu jim to stojí,“ všímá si Tomáš Krásný, šéf marketingu Skip Pay.

Motivace, proč Češi stále častěji více volí nákupy v zahraničí, je zjevná – tamní obchody jsou často schopné nabídnout srovnatelné zboží za výrazně nižší cenu, a to i při započtení nákladů na dopravu. Na druhém místě je větší výběr zboží, který zejména zahraniční tržiště nabízí. S rostoucím počtem e-shopů, které jsou schopné zboží levně přivézt i do Česka, a s možností využívat odloženou platbu, navíc padá i jedna z nejzásadnějších bariér – strach z toho, že e-shop zboží nedoručí anebo doručí jiné a zákazník přijde o svoje peníze.

Pro řadu obchodníků, zejména těch z Polska nebo Německa, se navíc stává český zákazník vítanou cílovou skupinou, takže roste i počet e-shopů, které se naučily mluvit česky. Ve větším měřítku se na českého zákazníka zaměřují zahraniční tržiště, která vstupují na český trh a rovněž své weby lokalizovala na Česko. 

A které věci naopak od nákupů na zahraničních e-shopech odrazují? Na prvním místě je obava, že se zákazník stane obětí podvodu. Rozpoznat falešný zahraniční obchod je podle oslovených Čechů pocitově složité. Na druhém místě je přetrvávající jazyková bariéra, a to i v případě, kdy má e-shop své stránky v angličtině. Na třetím místě se objevují obavy spojené s vracením nevhodně vybraného zboží a strach z obtíží s uplatněním případné reklamace.

Podle Tomáše Krásného se však ukazuje, že naprostá většina obav je zbytečná. Zejména díky rozvoji moderních platebních metod, jako je například odložená platba. Ta umožňuje zaplatit obchodníkovi za zboží až ve chvíli, kdy v pořádku dorazí, zákazník si ho vyzkouší a je s ním spokojený.

„Nárůst zahraničních plateb jasně ukazuje, že si Češi zvykli tuto výhodu využívat i při nákupech u zahraničních obchodníků. Do jisté míry se dá říci, že je to právě odložená platba, která pomáhá stírat hranice v globální e-commerce. A to je pro Čechy rozhodně plus – s naprosto minimálním rizikem totiž mohou dosáhnout na zboží a ceny, které byly doposud určeny jen zahraničním zákazníkům,“ říká Krásný.

Skip Pay (dříve MallPay s.r.o.) je fintech banky ČSOB.