Zábava, průmysl i politika. Víte, kde všude se uplatňuje AI?

Je ta fotografie reálná? Jsou na videu skuteční lidé? A opravdu ten příspěvek na LinkedInu či Facebooku napsal člověk? Podobné otázky si v posledních letech pokládáme stále častěji. A to v důsledku nástupu umělé inteligence (AI). Většinou se ale projevuje mnohem nenápadněji a užitečněji, než by nás napadlo. Umělá inteligence dávno nejsou jen zábavná videa a obrázky na sociálních sítích. Své místo má i v řadě dalších oblastí, ve kterých dokáže lidem výrazně usnadnit práci.
V souvislosti s umělou inteligencí je třeba zmínit zejména firemní využití. Právě v něm se nástroje AI prosazují stále výrazněji. V některých případech dokáží dokonce zcela nahradit lidi.
Mnohahodinovou činnost zvládne AI za pár minut
„Obvykle jde o rutinní činnosti, které zaměstnanci vykonávají spíše mechanicky. Takové úkoly nebývají ve své podstatě složité, ale mohou být časově náročné. AI je umí vyřešit místo zaměstnanců v nesrovnatelně kratším čase a bez chyb,“ upozorňuje Stanislav Lepka, majitel společnosti Krel Central, která taková řešení vyvíjí.
Výsledkem je zejména velká časová úspora, která zaměstnancům umožňuje, aby se věnovali složitějším úkolům.
Českou AI využívají i v zahraničí
Firmy mají i další možnosti jak umělou inteligenci využít. Třeba ke zefektivnění vnitřních procesů. „Klientům pomáháme automatizovat mikrorozhodovací procesy, které se týkají například schvalování objednávek, třídění požadavků nebo řízení zásob. Zatímco zaměstnancům zabere vyřešení takového požadavku i desítky vteřin, AI si s ním poradí v řádu milisekund,“ vysvětluje Lepka.
Také díky tomu našly nástroje od Krel Central uplatnění v řadě českých firem. A co víc – stále častěji je využívají zahraniční společnosti, které potřebují řešení AI na míru.
To je dobrá zpráva i pro další české podniky, které se věnují umělé inteligenci. Špičková řešení od Krel Central jim pomáhají otevřít bránu k zahraniční klientele.
AI potkáte na křižovatce i v politice
Výraznou pomoc nabízejí také jazykové modely. Nejde jen o univerzální chatboty typu ChatGPT, ale zejména o specializované modely trénované na firemních datech, které si poradí například s tvorbou dokumentací nebo s odpovídáním na dotazy klientů.
Pro marketingové a obchodní aktivity jsou zase neocenitelné analytické moduly. Umí v krátkém čase vyhodnotit obrovské množství dat a na jejich základě navrhnout další postup.
Tyto moduly pomáhají nejen firmám či influencerům, ale také politickým stranám. Díky nim snadno zjistí, které téma je pro jejich voliče zajímavé, a mohou na to reagovat ve své komunikaci.
Když je řeč o využití umělé inteligence, nesmíme zapomenout ani na dopravu. V současnosti totiž AI pomáhá řídit dopravu na některých světelných křižovatkách.I když se to tedy na první pohled nezdá, umělá inteligence vstupuje do našich životů prakticky denně. A bude v nich hrát stále větší roli. Pozitivní zprávou je, že díky firmám, jako je Krel Central, může i Česká republika patřit k lídrům v tomto oboru.