Výluky na železnici poškozují soukromé dopravce

Ilustrační foto: jef

Soukromí železniční dopravci se přou se státní společností Správa železnic o výlukách. Dosavadní praxe vylučuje soukromé dopravce z projednávání plánovaných výluk a dohod o oboustranně přijatelných opatřeních. Železniční dopravci nedávno vyhráli soudní spor, jehož rozsudek konstatoval, že předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v rozkladovém řízení protiprávně legalizoval dvě zásadní výluky Správy železnic na vytížených hlavních tratích.

ÚOHS proti rozhodnutí Krajského soudu v Brně podal kasační stížnost. Jedná se o mimořádný opravný prostředek ve správním soudnictví a je velmi neobvyklé, že se k  němu uchyluje úřad, který má nad dodržováním správního řádu dohlížet.

„Krajský soud v Brně postupoval v souladu se zákonem. Formální kasační stížnost bez věcného obsahu byla Nejvyššímu správnímu soudu zaslána necelý měsíc po soudním projednání. Není nám tedy jasné, jaké konkrétní námitky nebo důvody ke zrušení rozsudku by mohl žalovaný dodatečně uvést,“ říká Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia).

Spor se týkal výluk na úsecích Lipník nad Bečvou – Drahotuše a Tišnov – Křižanov. Krajský soud dal za pravdu dopravcům CityRail a ARRIVA vlaky v tom, že ze strany ÚOHS bylo dodatečné povolení výluk protiprávní a že se žalovaný námitkami dopravců vůbec nezabýval. Soud také zdůraznil, že výluky nelze zahájit bez předchozího povolení.

V případě, že Nejvyšší správní soud potvrdí rozsudek krajského soudu, lze uvažovat o tom, že by dotčení dopravci mohli na Správě železnic požadovat náhradu škody, která jim v souvislosti s výlukami případně vznikla a ÚOHS by měl se Správou železnic zahájit řízení o přestupku podle zákona o dráhách.

Plánování, projednávání, časová a obsahová koordinace výluk Správy železnic je dlouhodobě terčem kritiky železničních dopravců a byla také jedním z podnětů k založení Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia).

Obdoba kauzy Lipník – Drahotuše a Tišnov – Křižanov, tedy soudem potvrzeného nezákonného postupu Správy železnic má své pokračování.  Návrh ročního plánu výluk na rok 2026 obsahuje přes 1500 položek a u žádné z nich není uvedeno, do jaké míry omezí provoz drážní dopravy.

Tento údaj je provozovatel dráhy ze zákona o dráhách a přímo vykonatelného rozhodnutí EU povinen již v návrhu plánu uvádět zejména proto, aby jejich případné dopady mohl v souladu s platnou legislativou s dopravci a dalšími dotčenými subjekty (např. ministerstvem dopravy a kraji) řádně projednat a dohodnout oboustranně přijatelná opatření.

Spor sleduje také ministr dopravy Martin Kupka a slíbil zlepšení v přípravě množství a účelnosti výluk.