Volvo přesouvá výrobu elektromobilů z Číny do Belgie

Koláž redakce, zdroj kreseb: Pixabay

Automobilka Volvo Cars začala přesouvat výrobu elektromobilů z Číny do Belgie v očekávání, že Evropská unie bude pokračovat v represích proti dovozu z Číny kvůli podezření, že Čína poskytuje svým výrobcům nelegální dotace. Informoval o tom list The Times s odvoláním na informované zdroje.

Automobilka Volvo je ze západních automobilek považována za nejvíce ohroženou plány na zavedení cel. Většinovým vlastníkem Volva je čínská firma Geely. Volvo zvažuje, že zastaví prodej elektromobilů vyrobených v Číně v EU, pokud budou cla zavedena. Do Belgie by se také mohla přesunout výroba některých modelů určených pro Británii.

Evropská komise (EK), která vytváří obchodní politiku bloku, zahájila loni vyšetřování, zda plně elektrické vozy vyrobené v Číně nedostávají státní dotace, které narušují hospodářskou soutěž, a zda by na ně neměla být uvalena dodatečná cla. Šetření bylo oficiálně zahájeno 4. října a může trvat 13 měsíců. Za 9 měsíců od zahájení šetření může ale EK uložit prozatímní antisubvenční cla.

V EU se v současnosti uplatňuje na elektromobily vyrobené v Číně clo 10 procent. Podle odborníků by se mohlo zvýšit na 25 až 30 procent. Zároveň však členské země EU poskytují dotace na nákupy elektromobilů v různé výši.

Spojené státy americké nedávno oznámily, že plánují zvýšit clo na dovoz elektromobilů z Číny na 100 % ze současných 25 procent.

Zavedení cel na čínské vozy znepokojuje i západní výrobce automobilů, kteří patří mezi přední dovozce z Číny díky velkým továrnám v této zemi. Největším dovozcem elektromobilů z Číny do EU je americká Tesla. Ve střednědobém horizontu je podle odborníků unijními cly nejvíce ohrožena společnost Volvo.

EU se snaží snížit svoji závislost na druhé největší ekonomice světa, zejména u materiálů a výrobků potřebných pro zelenou transformaci.