Volkswagen loni po třech letech zvýšil prodeje aut
Německý automobilový koncern Volkswagen v loňském roce zvýšil čistý zisk o 13,1 procenta na 17,9 miliardy eur (452,6 miliard Kč). Přispěl k tomu mimo jiné nárůst počtu dodaných automobilů. Firma, jejíž součástí je také automobilka Škoda, to oznámila ve zprávě o výsledcích hospodaření. Výsledek překonal odhady trhu.
Analytici podle společnosti FactSet očekávali zisk 15,7 miliardy eur, tedy o něco nižší než v roce 2022. Koncern základní data o loňském hospodaření zveřejnil na začátku března, kdy informoval o nárůstu tržeb o 15,5 procenta na 322,3 miliardy eur.
Koncern loni dodal zákazníkům přibližně 9,2 milionu automobilů. Meziročně to znamená růst o 12 procent. Jde o první zvýšení odbytu po třech letech poklesu, který způsobily problémy v dodavatelském řetězci a následný nedostatek klíčových součástek.
V Evropě se počet prodaných vozů automobilky zvýšil o 20 %, v Severní Americe o 18 procent. V Číně prodej vzrostl skromnějším tempem, a to o 1,6 procenta. Růst byl pomalejší než v předchozím roce, což podle analytiků naznačuje, že koncern na svém nejdůležitějším trhu ztrácí půdu pod nohama.
Skupina deseti značek, mezi jejíž modely patří Audi či Porsche, se snaží zvýšit ziskové marže, které se pohybují pod dlouhodobým cílem 9 až 11 procent. Loni koncern označil za klíčové trhy pro svůj budoucí růst Čínu a Spojené státy americké.
Německý automobilový podnik očekává, že v letošním roce zvýší odbyt, avšak pouze o 3 procenta. Zdůvodňuje to větší mezinárodní konkurencí a možnými problémy v dodavatelském řetězci. Koncern varoval před pokračující vysokou inflací v hlavních ekonomických regionech a také před pokračujícím geopolitickým napětím a konflikty.
Volkswagen loni prodal 771 000 elektromobilů, což je o 35 % více než v předchozím roce. Segment nicméně pokrývá pouze 8,3 % z celkového prodeje skupiny.
Firma zvažuje, že se spojí s ostatními automobilkami, aby mohla vyrábět dostupnější elektromobily a lépe čelit příchodu levnějších rivalů z Číny. Druhý největší výrobce automobilů na světě si letos chce naplánovat, jak vyrábět elektromobil za cenu pod 20 000 eur (asi 505 000 Kč). Na tiskové konferenci to řekl šéf koncernu Oliver Blume, který dříve varoval, že podnik nebude schopen vyrobit vůz za cenu nižší než 20 000 eur do konce této dekády.
Vzhledem k současné spotřebitelské zdrženlivosti, zejména v Německu, bude rok 2024 pro skupinu náročný, připustil Blume. Přesto je přesvědčen, že v nadcházejících měsících se poptávka opět zvedne a že Volkswagen bude schopen dosáhnout alespoň mírného růstu za celý rok.
Pomoci by mělo zejména množství modelů, které značky koncernu letos uvádějí na trh. „Zahajujeme největší modelovou ofenzívu v historii skupiny,“ řekl Blume. „V roce 2024 bude na trh uvedeno více než 30 modelů.“ Bude mezi nimi nový model Golfu, který bude opět k dispozici se spalovacím motorem, a dlouho očekávané elektromobily Porsche Macan a Q6 e-tron od Audi. Oba vozy chtěla společnost uvést na trh již před dvěma lety, ale kvůli problémům se softwarem krok několikrát odložila.