Věřitelé zadlužených ČSA dnes rozhodnou o přijetí reorganizačního plánu
Věřitelé zadlužených Českých aerolinií (ČSA) dnes rozhodnou o přijetí jejich reorganizačního plánu a tím i o dalším osudu firmy. Reorganizační plán, který vypracovala mateřská společnost Smartwings, počítá s tím, že investorem v ČSA se má stát nová firma Prague City Air, kterou vlastní majitelé Smartwings Jiří Šimáně a rodina Vikových. Podle něj poskytne firma letecké společnosti vypořádací úvěr 125 milionů korun, ze kterého budou vyplaceni věřitelé. ČSA jsou od loňského března v úpadku, v červnu soud povolil jejich reorganizaci.
Prague City Air by podle navrženého plánu měla ČSA poskytnout také provozní úvěr 15 milionů korun. Vůči úvěru bude zastaven letoun Airbus A319, což je jediný stroj, který aerolinky vlastní. Podíly stávajících akcionářů mají zcela zaniknout. Skoro 98 procent akcií ČSA nyní vlastní Smartwings, další 2,2 procenta pak má Česká pojišťovna.
Hodnota nezajištěného majetku ČSA je stanovena na 253 milionů korun. Podle plánu by měly být více než z poloviny uspokojeny pohledávky dvou zajištěných věřitelů. Quiver Beta si nárokuje 55 milionů korun, Lufthansa Technik tři miliony. Ostatní věřitelé dostanou 4,6 procenta svých pohledávek. Airbus, který patří se 17,3 miliardy korun za neodebraná letadla mezi největší věřitele ČSA, by následně měl svou pohledávku stáhnout.
ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru, dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám už předloni propustil kolem 300 pracovníků. Loni v únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, záměr tak nemusí znamenat propuštění všech. Kvůli krizi se zmenšila flotila letecké společnosti, provoz však dále pokračuje.
Také mateřská společnost Smartwings se kvůli koronavirové krizi a rušení letů ocitla v ekonomických problémech. Společnost čerpá úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun, další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, podpora leasingových firem a restrukturalizace.