V Lotusu Číňané končí s výjimečností a benzínem
Britský výrobce luxusních sportovních automobilů Lotus dnes představil svůj poslední model se spalovacím motorem, novinku jménem Emira.
Firma, kterou vlastní čínská automobilka Geely, již dříve oznámila, že od roku 2028 chce prodávat pouze automobily s elektrickým pohonem. Mimoto má v plánu zvýšit roční produkci na na desetitisíce vozů ze současných zhruba 1500 aut. Počítá i s výrobou sportovně-užitkových vozů (SUV).
„Uvědomujeme si, že potřebujeme zvýšit tržby a že segment sportovních vozů je omezený,“ řekl šéf Lotusu Matt Windle. „Chceme tedy nabízet různé produkty Lotusu, pro různé lidi v různých životních etapách.“
Plán expanze se podobá strategii značky sportovních vozů Porsche z koncernu Volkswagen, která od uvedení SUV Cayenne v roce 2002 výrazně roste. V loňském roce prodalo Porsche více než 90.000 vozů Cayenne, což je zdaleka nejprodávanější model s téměř trojnásobně vyššími prodeji než nejslavnější vůz automobilky Porsche 911.
Emira je prvním novým modelem se spalovacím motorem Lotusu za více než deset let. Zároveň je to poslední vůz automobilky, který bude pohánět fosilní palivo. Cena na britském trhu začíná na zhruba 60 000 liber (1,8 milionu Kč).
Čínská Geely získala podíl 51 procent v Lotusu v roce 2017. Britská automobilka se předtím roky pod různými majiteli nedokázala vypořádat s finančními problémy. Musela kvůli nim odkládat uvedení některých nových modelů. Čínská automobilka vlastní švédské Volvo Cars a je největším akcionářem německého Daimleru.