Toyota v Kolíně zastaví výrobu, dodavatelé budou muset také

Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně zastaví v únoru kvůli nedostatku komponentů výrobu, poslední směna je plánovaná na 31. leden, řekl ČTK mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.

„Zastavíme linky 31. ledna, celková doba zatím není známa, ale měla by to být větší část února. Důvodem je nedostatek dílů v dodavatelském řetězci s ohledem na komponenty do polovodičů,“ řekl Paroubek. Automobilka už informaci sdělila všem dodavatelům a zaměstnancům.

Ilustrační foto: Hermann Traub z Pixabay

Podle Paroubka chybí komponenty do obou modelů, které momentálně vyrábí, a to Aygo a Yaris. „Loni jsme řešili drobná zastavení výroby kvůli chybějícím komponentům, nyní se to týká obou modelů,“ doplnil mluvčí.

Zaměstnanci podle něj o mzdu nepřijdou. „Budeme to řešit podobně jako při minulých odstávkách, jsou různé varianty, například dovolené, konto pracovní doby,“ řekl mluvčí.

Tento krok se dotkne také tisíců zaměstnanců v dodavatelských firmách v ČR. „Dodavatelé teď musejí okamžitě řešit nezbytná opatření k omezení výroby. Bohužel nejde o zastavení na jeden den, nejde o výpadek pár směn. Tady se bavíme až v řádu měsíce. Z toho důvodu musí nastat okamžitý kaskádový efekt komunikace na celou dodavatelskou síť a i tam musí dojít k co nejrychlejšímu zastavení výroby,“ řekl v rozhovoru pro Seznam Zprávy Petr Novák, člen představenstva Sdružení automobilového průmyslu České republiky a ředitel JTEKT Evropa, divize Automotive. „Konkrétní příčina současného problému je covid, který kulminoval v Číně v posledních týdnech a způsobil lockdowny v některých regionech. Právě tam, kde se vyrábějí čipy, které patří do řídících jednotek a jiných komponent automobilů. Velké světové firmy tak nemohly vyrábět a nahromadil se kritický nedostatek těchto komponentů a důsledek nyní vidíme v oznámení největšího výrobce automobilů na světě. V žádném případě ale toto není chyba výrobce nebo dodavatele. Všichni jsme v automobilovém průmyslu propojení a pokud nám vypadne kapacita klíčového dodavatele, má to dominový efekt na ostatní dodavatele a odběratele, kteří jsou na výrobce čipů napojeni.“

V srpnu 2021 odstavila automobilka úplně výrobu zhruba na pět týdnů, důvodem byl nedostatek čipů do palubní elektroniky.

Kolínská automobilka produkuje denně zhruba 1000 aut.