Toyota v Kolíně obnovila výrobu, ostatní popojíždějí
Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně po odstávce kvůli nedostatku čipů včera obnovila výrobu, bude ale omezená. Tento týden vyrobí několik stovek aut, dříve jich z výrobních linek sjíždělo až 1000 za den. Zda se podaří výrobu udržet v chodu, není zatím jasné, řekl ČTK mluvčí automobilky Tomáš Paroubek. „Situaci sledujeme na denní bázi,“ řekl Paroubek.
Celozávodní dovolená v Toyotě skončila 15. srpna, tři týdny pak byla výroba zcela odstavena kvůli nedostatku čipů. V kolínské automobilce se zatím nepodařilo spustit ani plánovanou výrobu modelu Yaris. Zahájena má být v letošním roce, kvůli nedostatku čipů se ale začátek výroby posouvá. Datum slavnostního spuštění výrobní linky na Yaris tak zatím není známé.
Problémy jsou i v jiných automobilkách, o týden delší byla letní odstávka například ve Škodě Auto. V mladoboleslavské automobilce se stále ruší některé směny, problémy se očekávají nejméně celý podzim. Zaměstnanci Škody Auto dostávají za zrušené směny náhradu mzdy 85 % průměrného výdělku, do kterého se započítávají například i roční mimořádné bonusy. Zaměstnanci tak za zrušenou směnu dostanou více než za odpracovanou. Problémy s dodávkami polovodičových součástek registruje i nošovická automobilka Hyundai, zastavovat výrobu kvůli tomu ale zatím nemusela.
Složitá situace je ve Škodě Auto ve všech třech českých výrobních závodech. „Pozitivní zprávou je, že se nám podařilo odvrátit akutní hrozbu ve výrobě PHEV baterií, kde se uvažovalo o ukončení dvacetisměnného systému a převedení na systém patnáctisměnný, což by v konečném důsledku vyřadilo část zaměstnanců,“ řekl koncem minulého týdne předseda podnikové rady Škoda Auto Jaroslav Povšík.
Nošovická automobilka Hyundai kvůli nedostatku součástek zastavovat výrobu zatím nemusela. „Ve spolupráci s našimi dodavateli pružně reagujeme na aktuální dostupnost konkrétních dílů a přizpůsobujeme plán produkce. Posilujeme skladové zásoby, rozšiřujeme dodavatelský řetězec a ve spolupráci s různými dodavateli polovodičů hledáme alternativní součástky,“ řekl mluvčí slezské automobilky Petr Michník. Doplnil, že se firmě daří držet počet vyrobených aut na úrovni odpovídající plánu pro letošní rok.
Toyota Motor Manufacturing Czech Republic zaměstnává v Kolíně asi 2500 lidí, loni 1. dubna spustila nábor nových zaměstnanců do výroby modelu Yaris, přijmout chce až 1000 zaměstnanců. Představuje jednoho z největších exportérů v Česku a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu klesla v loňském roce výroba aut v kolínské automobilce o 26,4 % na 147 865 aut.