Stellantis a BMW jednají s Panasonicem o továrně na baterie v USA
Automobilky Stellantis a BMW jednají s japonskou společnosti Panasonic Holding o spolupráci při výstavbě továren na výrobu baterií pro elektromobily v Severní Americe. Napsal to list The Wall Street Journal (WSJ) s odvoláním na osoby obeznámené s jednáním.
Světoví výrobci aut investují do zřízení továren na baterie pro elektromobily, protože poptávka po méně znečišťujících dopravních prostředcích prudce roste a vlády usilují o jejich cenovou dostupnost.
Stellantis je podle prodeje třetí největší automobilovou skupinou na světě. Firma již oznámila dva závody na baterie v Severní Americe, jeden ve spolupráci s LG Energy Solution v Kanadě a druhý s firmou Samsung SDI v americkém státě Indiana. S firmou Panasonic jedná jako s partnerem pro třetí továrnu. Jednání jsou však podle zdrojů zatím v počáteční fázi, napsal WSJ.
Automobilka BMW již dříve informovala, že plánuje šest nových továren na baterie pro elektromobily v Evropě, Číně a severoamerické zóně volného obchodu, která zahrnuje USA, Kanadu a Mexiko. Na výstavbě dvou továren v Číně a Evropě se dohodla se společnostmi CATL a Eve Energy. V USA se dohodla na odběru baterií od společnosti Envision AESC, která je divizí čínské Envision Group. V poslední době však politické napětí ztěžuje čínským výrobcům baterií působení v USA, což podle zdrojů je jeden z důvodů, proč BMW jedná s Panasonicem.
Panasonic se specializuje na válcovité akumulátory, které připomínají zvětšenou verzi tužkových baterií AA běžně používaných ve spotřebních zařízeních. Za posledních deset let vyrobil Panasonic miliardy válcovitých článků pro svého hlavního automobilového zákazníka, Teslu. Tyto baterie jsou obvykle menší, což znamená, že jich musí být spojeny tisíce dohromady, aby mohly být pohonem pro automobily. To může zvýšit náklady a umožňuje vznik výrobních vad. Na druhou stranu mohou mít vyšší výkon a jsou považovány za relativně bezpečné.
Podle společnosti SNE Research se Panasonic loni podílel na celosvětové výrobě baterií pro elektromobily sedmi procenty. Skončil tak třetí za firmami CATL s podílem 37 procent a LG Energy se 14 procenty.