Start-upy nasadily umělou inteligenci na narušené dodavatelské řetězce
V posledních dvou letech narušila globální dodavatelské řetězce řada neočekávaných událostí. Pandemie covidu-19, válka na Ukrajině, brexit a kontejnerová loď uvízlá v Suezském průplavu vedly ke zpoždění dodávek všeho možného od jízdních kol po krmivo pro domácí zvířata, napsala agentura Reuters. Neustále rostoucí skupina start-upů i zavedených logistických firem v reakci na to vytváří odvětví v hodnotě několika miliard dolarů, které k minimalizaci narušení dodávek využívá nejmodernější technologie.
Společnosti jako Interos, Fero Labs, KlearNow a další využívají umělou inteligenci a další nejmodernější nástroje, aby výrobci a jejich zákazníci mohli rychleji reagovat na výpadky dodavatelů, sledovat dostupnost surovin a proplétat se byrokratickou houštinou přeshraničního obchodu.
Trh s novými technologiemi, které se zaměřují na dodavatelské řetězce, by v následujících pěti letech mohl mít hodnotu více než 20 miliard dolarů ročně (468 miliard Kč). Podle analytické firmy Gartner bude do roku 2025 více než 80 % nových aplikací pro dodavatelské řetězce nějakým způsobem využívat umělou inteligenci a datovou vědu. „Svět se stal příliš složitým na to, abychom se snažili některé z těchto věcí řídit pomocí tabulek,“ konstatoval analytik této společnosti Dwight Klappich.
Americká firma Interos, jejíž hodnota v posledním kole financování přesáhla jednu miliardu dolarů, patří na tomto rodícím se trhu k těm nejúspěšnějším. Tvrdí, že má zmapováno 400 milionů podniků po celém světě a pomocí strojového učení je pro své korporátní zákazníky monitoruje. Pokud by požár, povodeň, hackerský útok nebo jiná událost mohly narušit dodavatelský řetězec, okamžitě je upozorní.
Společnost vyhodnotila dopad ruské invaze ještě předtím, než ruské tanky v únoru vjely na Ukrajinu. Identifikovala přibližně 500 amerických firem, které mají přímé dodavatelské vztahy se společnostmi na Ukrajině. Dále zjistila, že 20 000 amerických firem má vazby na ukrajinské dodavatele druhé úrovně, tedy dodavatele dodavatelů, a 100 000 amerických firem je napojena na dodavatele třetí úrovně.
Od počátku ruské invaze se na Interos obrátilo 700 společností s žádostí o pomoc při vyhodnocování své expozice vůči ukrajinským a ruským dodavatelům, řekla šéfka firmy Jennifer Bisceglieová. Uvedla, že společnost vyvíjí nový produkt, který bude vyhodnocovat další hypotetické scénáře narušení dodavatelského řetězce, například invazi Číny na Tchaj-wan, aby zákazníci pochopili, jakému riziku jsou vystaveni a kde najít alternativní dodavatele. Otřesy v dodavatelském řetězci jsou podle ní nevyhnutelné. „Myslím si však, že se v minimalizaci těchto narušení zlepšíme,“ dodala.
Společnost KlearNow se sídlem v kalifornské Santa Claře prodává platformu, která automatizuje těžkopádné procesy celního odbavení, jimž dominuje papír. To se stalo záchranou pro společnost EED Foods se sídlem v anglickém městě Doncaster, která dováží české a slovenské cukrovinky a uzeniny určené zejména pro Čechy a Slováky žijící v Británii.
„Před brexitem jsme se strachovali, že budeme muset skončit,“ řeklaElena Ostrerová, která má v EED na starost nákup. „Ale místo toho máme práce jako nikdy předtím.“ EED podle ní roste ročním tempem 40 % i poté, co na začátku roku 2020 vstoupil v platnost brexit – částečně proto, že někteří konkurenti to raději vzdali, než aby řešili nové náročné papírování pro dovoz z Evropské unie.
Upřesnila dále, že platforma společnosti KlearNow sleduje stovky zásilek EED ze střední Evropy, opravuje všemožné chyby od země původu až po hrubou čistou hmotnost a společnosti, která danou zásilku do Británie převážejí, poskytuje vstupní číslo, pod kterým jsou obsaženy všechny informace s ní spojené. „Lidský faktor je u nás minimální,“ řekla Ostrerová. To společnosti šetří čas a náklady na ruční zadávání dat.
Podle Berka Biranda, šéfa firmy Fero Labs se sídlem v New Yorku, pandemie vyzdvihla potřebu výrobců přizpůsobit se změnám dodavatelů, aby mohli i nadále vyrábět identické výrobky bez ohledu na původ surovin.
Platforma tohoto start-upu využívá strojové učení k monitorování toho, jak suroviny od různých dodavatelů ovlivňují kvalitu výrobků – od různých nečistot v oceli až po úroveň viskozity povrchově aktivní látky, klíčové složky šamponu. Systém pak komunikuje se zaměstnanci závodů s cílem upravit výrobní procesy tak, aby byla zachována konzistence výrobku.
Strojové učení nasazují také velké logistické firmy. Například americký Ryder System, který pronajímá nákladní auta, využívá data ze svého vozového parku a z vozového parku svých zákazníků a partnerů k vytváření algoritmů pro předvídání dopravních vzorců, dostupnosti nákladních vozidel a cen. Firma newtrul zase shromažďuje data ze systémů řízení dopravy v americkém vysoce fragmentovaném odvětví nákladní dopravy a předpovídá změny cen.