ŠKODA JS dodala poslední sady pohonů pro reaktory Rovenské jaderné elektrárny
Škoda JS a.s. ze skupiny ČEZ dokončila v těchto dnech expedici posledních 8 kusů nových pohonů (ze závěrečné tranše 23 ks) pro dva reaktory typu VVER 440 ukrajinské jaderné elektrárny Rovno (Rivne). Oznámila to v tiskové zprávě.
Nové pohony Ukrajině pomáhají zajistit bezpečnost provozu jaderných elektráren. Ty během pokračující války pokrývají stabilní dodávky elektřiny. Hlavně poté, co Rusko zničilo většinu klasických energetických zdrojů
Zařízení vyrobené v plzeňských strojírnách zajišťuje stabilní výkon reaktoru a umožňuje jeho regulaci. Všechny pohony z celkově 76 dodaných v rámci již dříve podepsaného kontraktu jsou aktuálně v pořádku na místě. Z větší části jsou už i namontovány a v provozu. Zbylé vyskladněny a připraveny k výměně za původně instalované, jimž končí technologická životnost.
Z bezpečnostních důvodů kvůli stále trvajícímu válečnému konfliktu a opakovaným ruským útokům na energetickou infrastrukturu této země Škoda JS o dokončení zakázky informuje právě až po vyložení posledního nákladu v cílovém místě. Rovno je jednou ze čtyř jaderných elektráren (mimo ni ještě Chmelnická, Jižně-ukrajinská a Záporožská, která je jediná mimo provoz na území okupovaném Ruskem) na Ukrajině. Nachází se v oblasti poblíž ukrajinských hranic s Polskem a Běloruskem. Nedávno pro ni vyrobila a dodala speciální kabel (173 metrů dlouhý a 13 tun těžký) k vyztužení ochranné budovy reaktoru společnost ÚJV Řež patřící, stejně jako Škoda JS, do skupiny ČEZ.
Zdejší jaderné elektrárny pohony nutně potřebují k zajištění své jaderné bezpečnosti. Odklad jejich výměny je možný jen se souhlasem tamního úřadu pro jadernou bezpečnost maximálně o 1 rok. V souvislosti se zničením části energetické infrastruktury Ukrajiny po opakovaných ruských útocích na většinu klasických (fosilních) nebo vodních zdrojů narůstá význam bezproblémového provozu jaderných zdrojů pro stabilní dodávky elektřiny na ukrajinském území. Což je navíc umocněno nástupem zimy.
„Jsme v současnosti paradoxně jediný výrobce na světě, který tento typ pohonů může ukrajinským jaderným elektrárnám dodat,“ říká obchodní ředitel Škody JS Petr Altschul. Další alternativní výrobce je totiž jen z Ruska. Škoda JS chce jako osvědčený partner ukrajinské jaderné energetiky na právě dokončenou a předchozí zakázky dále navázat. „Aktuálně jednáme o dalších podobných projektech. Konkrétně o dodávkách modernizované verze pohonů regulačních tyčí pro Jižně-ukrajinskou jadernou elektrárnu (Pivdeno-ukrajinskou), kde očekáváme podpis kontraktu během příštího roku,“ říká Altschul.
Zmiňované projekty Škody JS pro jadernou energetiku ale pravidelně narážejí na deficit jejich financování. Ukrajina preferuje obnovu válkou zničených klasických zdrojů, kam směřuje většina investic do energetické infrastruktury. I proto mj. došlo ke zpoždění exportu posledních pohonů pro JE Rovno. „Ukrajinská strana se snaží dojednat zajištění financování i pro tuto oblast své energetiky z vlastních, evropských nebo dalších zdrojů,“ dodal Altschul.
Na Ukrajině je Škoda JS také aktivní v souvislosti s již zveřejněným záměrem rozšíření Chmelnické jaderné elektrárny o další nové bloky typu VVER. V případě zahájení výstavby je reálné zapojení výrobního i inženýrského know-how Škody JS, která má jak historicky, tak hlavně díky čerstvě nabytým zkušenostem při dostavbě a spouštění slovenské JE Mochovce právě pro tento konkrétní segment jaderných technologií (VVER) skvělé reference.
Kontrakt na celkem 76 kusů pohonů představoval pro obě strany kontraktu (Škoda JS a ukrajinskou společnost Energoatom) doslova martýrium, za nějž ale podle vyjádření společnosti objektivně nemohla ani jedna z nich. Původní objednávka vstoupila v platnost už cca před 5 lety během roku 2019. Jenže do transportu první tranše zasáhl covid, a když pandemie odezněla, přišla v únoru 2022 válka. Termín odeslání části pohonů pro Rovno byl ve Škodě JS stanoven na 24. února 2022.
Posléze vše zkomplikovalo i to, že plzeňská firma měla ještě do června 2022 ruského majitele a Ukrajina začala důsledně uplatňovat protiruské sankce. Až vstup silného českého vlastníka, Skupiny ČEZ, a následné vymazání Škody JS ze sankčního seznamu OFAC v květnu 2023, umožnil návrat k jednání o reálném dokončení zakázky. V prvním čtvrtletí letošního roku se podařil podepsat dodatek smlouvy, řešící financování zbylých 32 kusů, z nichž 9 bylo odesláno už v dubnu. Předchozích 44 ze 76kusové série se podařilo exportovat v prvních dnech válečného konfliktu.