Škoda Auto zvažuje odchod z Číny, rozhodne se v příštím roce

Škoda Auto zvažuje odchod z čínského trhu, rozhodne se v příštím roce. Napsala to agentura Reuters s odkazem na rozhovor serveru Automobilwoche se šéfem automobilky Klausem Zellmerem. Podle Zellmera na čínském trhu, který byl v roce 2021 pro automobilku čtvrtým největším, panuje velmi tvrdá konkurence. Firma by se mohla více zaměřit na indický trh. Skupina Volkswagen, jejíž je Škoda Auto součástí, Reuters sdělila, že Škoda neustále kontroluje svou pozici na mezinárodních trzích.

Ilustrační foto: Pixabay

„Konkurence je tam velmi silná, s našimi čínskými partnery ve společném podniku zvážíme, jak pokračovat,“ řekl Zellmer. Podle něj je také možné, že Škoda Auto na čínském trhu zůstane, ale zastaví výrobu ve svém čínském závodě. Mezi perspektivní asijské trhy patří pro automobilku Indie.

Skupina Volkswagen v prohlášení Reuters sdělila, že „o případných úpravách naší strategie zatím nebylo rozhodnuto“. Uvedla zároveň, že Škoda podle běžného obchodního postupu neustále kontroluje svou pozici na mezinárodních trzích a přizpůsobuje ji místnímu vývoji.

Vyhlídky na ruském trhu jsou podle Zellmera velmi nejisté. Škoda Auto a celá skupina Volkswagen zastavily prodeje a výrobu v této zemi po začátku války proti Ukrajině. Rusko bylo v roce 2021 druhým největším trhem pro Škodu Auto s 90 000 prodanými vozy. Finanční dopad rozhodnutí na letošní provozní zisk odhaduje Zellmer kolem 500 milionů eur (12,5 miliardy korun).

Případný odchod z čínského trhu by ovšem neměl mít na společnost fatální dopad, řekl v televizi Prima viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Zdůraznil, že je však pro automobilku nezbytné, aby posílila na jiných i nových trzích. „To, myslím, že škodovka dělá,“ podotkl Špicar. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy jde naopak o signál, že Škoda Auto nedokáže uspokojivě obstát v celosvětové konkurenci a nezachytává nové trendy. Krátkodobě se podle něj stažení z Číny výrazněji neprojeví, z dlouhodobého hlediska však Kovanda varuje před zásadním ohrožením zaměstnanosti i v tuzemských továrnách automobilky.

Čína patří k hlavním trhům mladoboleslavské automobilky, prodeje tam ale od roku 2019 prudce klesají. Škoda Auto loni podle své výroční zprávy v Číně prodala na 71 000 vozů, což byl její čtvrtý největší trh po Německu, Rusku a ČR. Znamenalo to meziroční pokles o 60 procent. V letech 2018 a 2019 byla Čína největším trhem pro Škodu Auto. Prodalo se tam v roce 2018 zhruba 341 000 vozů a v roce 2019 zhruba 282 000 vozů. K poklesu přispěla i pandemie covidu-19.

V září se odbyt mladoboleslavské automobilky v Číně meziročně zlepšil o třetinu, vývoj za první tři čtvrtletí ale zůstává negativní. Od ledna do konce září automobilka prodala v asijské zemi o 31 % méně vozů než ve stejném období roku 2021. Naopak prodeje v Indii se ve stejném období téměř zdvojnásobily. V této zemi Škoda Auto od ledna do konce září prodala 38 300 vozů, o 2000 aut více než v Číně.