Mladí lidé čím dál častěji upřednostňují sdílení automobilů před jeho vlastněním. Podle průzkumu využívá tzv. carsharing 11 procent Pražanů, přičemž je mezi nimi pětina obyvatel metropole do 29 let. Podle průzkumů je tak právě v této věkové skupině největší rozmach zájmu o sdílená auta ve městech. Uvedla to carsharingová společnost Anytime carsharing.
„Mileniálové vyrostli na technologiích a spoléhají na ně,“ řekl senior konzultant finančních služeb Accenture ČR Karel Kohout.
Nejčastějším motivem pro uživatele carsharingu jsou finance, kdy nemusí platit koupi auta a jeho provozní náklady. Mezi výhody patří i snadnější parkování kdekoli, včetně modrých zón a centra. „Stále více lidí si uvědomuje a dokáže si spočítat, že pokud najedou za rok méně než 10.000 kilometrů, rozhodně se jim nevyplatí pořizovat si vlastní vůz. To platí pro mladší uživatele, ale stejně tak i pro rodiny, které takto řeší potřebu druhého vozu,“ uvedl ředitel českého zastoupení Anytime carsharing Milan Beutl.
Nejvýraznější je rozmach sdílení automobilů mezi mladými a ve městech. Z nového průzkumu Anytime carsharing, který pro něj zpracovala agentura STEM/MARK vyplynulo, že v hlavním městě sdílení automobilu využívá přes 11 procent obyvatel, přičemž pětina obyvatel je ve věku do 29 let.
Podle společnosti Anytime carsharing různé studie ukázaly, že jedno sdílené auto může nahradit osm až dvanáct aut a jejich parkovacích míst. Sdílené vozy pak prý jezdí mnohem častěji než soukromá auta a o vozidlo se dělí více lidí.
Zájem o sdílená auta výrazněji vzrostl i během koronavirové krize. Provozovatelé v posledních měsících navyšují počet svých aut a plánují rozšíření do dalších měst. Například startup Driveto loni i přes koronavirovou krizi a pokles prodejů aut zintenzivnil svůj provoz. Tržby společnosti vzrostly více než dvojnásobně na 120 milionů korun, počet uzavřených smluv se zákazníky pak stoupl meziročně o 320 na celkem 1100 pronájmů. Společnost Anytime carsharing pak během loňského roku plánovala postupně navyšovat počet svých aut k půjčení.