První loď s LNG pro Česko dorazí do Nizozemska 19. září

První loď se zkapalněným zemním plynem (LNG) pro Českou republiku dorazí do Nizozemska 19. září ze Spojených států amerických. Do konce roku tam připluje celkem 8 lodí s plynem, řekl šéf společnosti ČEZ Daniel Beneš při včerejším slavnostním otevření LNG terminálu v nizozemském přístavu Eemshaven. Každé z osmi plavidel, která v terminálu zakotví do konce letošního roku, má podle něj přivézt 100 milionů metrů krychlových plynu. ČR má v terminálu pronajaté 3 miliardy metrů krychlových, potřeba tak bude celkem 30 tankerů. Zásoba pokryje až třetinu roční spotřeby Česka, výrazně tak sníží závislost státu na plynu z Ruska.

Beneš doplnil, že ČEZ má kromě první lodi smluvně zajištěno už také druhé plavidlo, které dodá společnost Shell. Každou dodávku plynu kupuje ČEZ za spotové, tedy okamžité tržní ceny, za každou dodávku tak zaplatí jinou sumu. Pronájem terminálu vyjde na vyšší desítky milionů eur ročně, přesná cena je neveřejná.

Foto: Robert Linder on Unsplash

„Ještě na jaře České republice hrozilo, že bude mít nedostatek plynu. Naše závislost na Rusku a to, co se ve v Evropě děje, ohrožuje energetickou bezpečnost České republiky,“ řekl v Eemshavenu novinářům český premiér Petr Fiala. Vláda podle něj udělala řadu kroků, aby energetickou bezpečnost země zabezpečila. Předseda vlády připomněl například nákup plynu do státních hmotných rezerv za 8,5 mld. Kč nebo motivaci obchodníků k naplnění zásobníků plynu v ČR, které jsou nyní podle Fialy plné z 84 procent. Důležitým krokem je dle něj ale právě také dnešní otevření LNG terminálu.

Tanker s plynem dorazil k terminálu v nizozemském přístavu už včera přes den. Podle zástupců ČEZ přivezl pouze technickou zásobu plynu, která má zajistit plnou funkčnost terminálu. Nešlo tak o první dodávku plynu pro koncové zákazníky, s ní další loď z USA teprve připluje.

Fiala novinářům řekl, že Česko vyjednává o účasti také v dalších terminálech, například v Německu nebo Polsku. Jedná se nově vznikající terminály, nebo o rozšiřování těch současných. Další možnosti jsou také v Nizozemsku. Včera otevřený terminál si ČR pronajala na pět let.

Roční spotřeba v ČR loni přesáhla 9 miliard metrů krychlových. Plovoucí terminál představují dvě spojené lodě, obě slouží jako zásobníky a jednotky zpětného zplynování. Vedle ČEZ jej budou využívat také nizozemská firma Shell a Engie z Francie.

Fiala řekl, že v energii je potřeba celoevropské řešení. Připomněl dnešní mimořádné zasedání unijních ministrů pro energetiku, kam zamířil také český ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN). „Budeme se snažit dosáhnout evropského řešení, na které potom naváže národní řešení, které naše vláda představí příští týden,“ řekl Fiala. Řešení má vést ke snížení cen energie, evropské řešení je podle něj efektivnější, dlouhodobější a levnější než národní řešení. „My jsme dokonce připraveni přijmout opatření na národní úrovni k zastropování cen energie, pokud bychom se v Evropě zítra (v pátek) nedohodli,“ řekl Fiala. I pokud se EU domluví, představí vláda podle něj příští týden řešení k určení maximálních cen za energii.

Terminál v Eemshavenu na severu Nizozemska patří společnosti Gasunie, která je mimo jiné provozovatelem nizozemské plynárenské soustavy. Její šéf Han Fennema dnes ve svém vystoupení připomněl, že vybudovat terminál trvalo půl roku, jednat se o něm začalo v březnu. Rychlost, s jakou terminál vznikl, označil za výjimečnou.

Terminál se nachází u ústí řeky Emže do Severního moře v nizozemské provincii Groningen. Celková zplynovací kapacita terminálu je 8 miliard metrů krychlových plynu za rok. Česká republika má prostřednictvím ČEZ z tohoto objemu zarezervovanou kapacitu 3,088 miliardy metrů krychlových za rok.

Každý z uživatelů terminálu má podle předem dohodnutého kalendáře stanovené sloty, kdy má výlučné právo na jeho využití. Kapacita v terminálu je nakoupena na pět let od září 2022 do září 2027. První slot pro Českou republiku začíná 19. září, kdy má přijet první loď s LNG.

Pro případnou přepravu plynu zajistil ČEZ dostatečné přepravní kapacity z Nizozemska přes Německo do ČR. Tyto kapacity se zajišťují v řadě aukcí na jednotlivých hranicích. V tomto případě jsou zajištěné v dostatečné míře, jak na nizozemsko-německé hranici, tak na německo-české hranici.

První konkrétní náklad plynu pro ČEZ pochází od firmy Cheniere z USA, odkud loď pluje 25 až 35 dní. V současnosti ČEZ jedná se zhruba 10 firmami, které jsou přímo výrobci LNG nebo významní obchodníci s ním. Do konce roku má ČEZ v terminálu podle smluvních podmínek vyhrazeno celkem 8 takzvaných slotů, tedy do konce roku přijede 8 lodí s LNG určeným pro Česko. Pro současné potřeby Česka a zabezpečení dodávek na letošní zimu jsou vhodné zejména krátkodobé kontrakty, které jsou dostatečně flexibilní.