Provozní zisk Škody Auto stoupl o 61 %, výroba o 12,6 procenta

Ilustrační foto: Škoda Auto

Provozní zisk automobilky Škoda Auto v prvním čtvrtletí meziročně vzrostl z 337 na 542 milionů eur (12,7 miliardy korun). Dnes to ve své výsledkové zprávě oznámil mateřský koncern Volkswagen. Meziročně vzrostly rovněž tržby, a to z 5,1 na 6,8 miliardy eur (160 miliard korun).

Škoda Auto v prvním čtvrtletí dodala zákazníkům 209 553 vozy. To je meziročně o 12,6 procenta více. Za stejný kvartál loňského roku dodávky zákazníkům činily 186 170 vozů.

Německému automobilovému koncernu Volkswagen, kterému česká značka Škoda náleží, v prvním čtvrtletí meziročně poklesl zisk po zdanění o 29,9 % na 4,7 miliardy eur (110,5 miliardy Kč). Tržby koncernu meziročně vzrostly o 21,5 % na 76,2 miliardy eur (1,8 bilionu korun), což je podle Volkswagenu důsledek oživení trhů v Evropě a Severní Americe.

Provozní zisk Volkswagenu v prvním čtvrtletí poklesl ze zhruba 8,5 na 5,7 miliardy eur, což skupina vysvětlila jako důsledek negativních nepeněžních vlivů a zajišťovacích transakcí. To souvisí s dlouhodobě vysokými cenami energie a surovin. Bez započítání dopadů a zajišťovacích transakcí by podle koncernu provozní zisk vzrostl o 35 % na 7,1 miliardy eur.

„S takto solidním výkonem a objednávkami na 1,8 milionu vozů ke konci prvního čtvrtletí potvrzujeme finanční výhled pro rok 2023,“ řekl finanční ředitel podniku Arno Antlitz. „Volkswagen je rozhodnut investovat do svých klíčových růstových regionů. V prvním čtvrtletí jsme oznámili plány na novou továrnu v USA pro ikonickou značku Scout ve vysoce atraktivním segmentu robustních SUV a pick-upů. Oznámili jsme také první zámořskou továrnu skupiny na baterie v Kanadě a na autosalonu v Šanghaji jsme představili zcela nový model ID.7.“

Koncern rovněž uvedl, že pokračuje ve své strategii bateriových elektrických vozů a že v prvním čtvrtletí jejich dodávky meziročně vzrostly o 42 procenta. Dodávky činily 141 000 bateriových elektrických vozů, což bylo zhruba 7 procent celkových dodávek.

Celosvětově Volkswagen dodal zákazníkům v prvním čtvrtletí 2 040 647 vozů. To bylo meziročně o 7,5 %, respektive o 142 347 vozů více. Celkově za první tři měsíce letošního roku vyrobil koncern 2 272 822 vozů, meziročně o 11,2 % více. Výrobu v prvním čtvrtletí loňského roku ochromily narušené dodavatelské řetězce, na které dolehla pandemie nemoci covid-19 a válka na Ukrajině. Problémy v dodavatelských řetězcích ale nadále přetrvávají.

V prodejích nových aut je Škoda na tuzemském trhu stále jedničkou. Za první letošní čtvrtletí v ČR prodala 26 843 auta. Značka Volkswagen byla třetí s 5915 nově registrovanými vozy. Druhou pozici si udržela automobilka Hyundai (6605 aut). Napsal to dnes Svaz dovozců automobilů v tiskové zprávě.

Z pohledu obchodních tříd jsou na prvním místě SUV s podílem 45,6 procenta. Z hlediska paliva vede benzín s 66,4 % prodejů, podíl nafty tvoří 25,6 procenta. Registrace vozů s alternativním pohonem stouply proti loňskému roku o 36 % na 15 760 aut.

Škoda v březnu oslavila 25. výročí modelu Octavia Combi. „Zákazníkům bylo doručeno přes 2,8 milionů vozidel kombi a dnes se vyrábí již čtvrtá generace a také elektrická verze,“ uvedl koncern.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, výrobní kapacity má také v dalších zemích, například v Číně a Indii. Loni v důsledku invaze ruských vojsk na Ukrajinu ukončila aktivity na ruském trhu a v současnosti jedná o jejich prodeji. Kvůli ukončení obchodních aktivit a výroby v Rusku automobilka loni přišla téměř o 700 milionů eur.