Provoz veřejné dopravy vyjde Prahu v příštím roce na 19,15 miliardy korun

Provoz pražské integrované dopravy (PID) vyjde hlavní město v příštím roce na území metropole na 19,15 miliardy korun, více než letos. Vyplývá to ze schváleného rozpočtu města na příští rok. V systému PID je integrována pražská a středočeská veřejná doprava, které tak fungují jako jeden celek. Na jejím financování se podílejí oba kraje, každý ji financuje na svém území.

Pražské metro, mělo být jedno z nejkrásnějších v Evropě.

Celková suma, kterou bude město muset na veřejnou dopravu vynaložit, dosahuje meziročního nárůstu o více než 1,56 miliardy korun. Částka zahrnuje tzv. předfinancované státní dotace, které by měly být 297,94 milionu korun.

Největší část peněz půjde dopravnímu podniku (DPP) v rámci tzv. kompenzací. Na ně město vydá asi 16,76 mld. Kč, což je meziročně o zhruba 1,5 ld. Kč více. V příštím roce se zvýší počet odjetých kilometrů, které si město u podniku objednává. Bude to 180,229 milionu tzv. vozokilometrů, což je přibližně o 5,4 milionu meziročně víc. Počet kilometrů se zvýší u metra, tramvají i autobusů.

Na příjmy v MHD má vliv koronavirová pandemie. Kvůli ní klesl počet jak tuzemských cestujících, tak turistů. S úbytkem cestujících je spojen propad tržeb. „Do návrhu rozpočtu na rok 2022 jsou započteny předpokládané výnosy z jízdného ve snížené výši v porovnání s plánem 2021 a výsledkem prvního pololetí 2021. Podle současné situace se predikce ztrát na tržbách pohybuje až okolo 20 až 25 procent proti roku 2019,“ píše se v dokumentu.

Na běžných výdajích dá město v dopravě více než 24 miliard korun. Proti letošnímu roku jsou navýšeny o 2 miliardy korun. V investicích to bude 8,29 mld. Kč, nejvíc peněz půjde na stavbu metra D, a to přes 4 miliardy korun. V obou částech patří doprava k nejnákladnějším rozpočtovým kapitolám.

Hlavní město bude v příštím roce hospodařit s příjmy a výdaji 92,6 mld. Kč, na investice půjde přibližně 19,68 miliardy korun.