Provoz veřejné dopravy vyjde Prahu v příštím roce na 19,15 miliardy korun
Provoz pražské integrované dopravy (PID) vyjde hlavní město v příštím roce na území metropole na 19,15 miliardy korun, více než letos. Vyplývá to ze schváleného rozpočtu města na příští rok. V systému PID je integrována pražská a středočeská veřejná doprava, které tak fungují jako jeden celek. Na jejím financování se podílejí oba kraje, každý ji financuje na svém území.
Celková suma, kterou bude město muset na veřejnou dopravu vynaložit, dosahuje meziročního nárůstu o více než 1,56 miliardy korun. Částka zahrnuje tzv. předfinancované státní dotace, které by měly být 297,94 milionu korun.
Největší část peněz půjde dopravnímu podniku (DPP) v rámci tzv. kompenzací. Na ně město vydá asi 16,76 mld. Kč, což je meziročně o zhruba 1,5 ld. Kč více. V příštím roce se zvýší počet odjetých kilometrů, které si město u podniku objednává. Bude to 180,229 milionu tzv. vozokilometrů, což je přibližně o 5,4 milionu meziročně víc. Počet kilometrů se zvýší u metra, tramvají i autobusů.
Na příjmy v MHD má vliv koronavirová pandemie. Kvůli ní klesl počet jak tuzemských cestujících, tak turistů. S úbytkem cestujících je spojen propad tržeb. „Do návrhu rozpočtu na rok 2022 jsou započteny předpokládané výnosy z jízdného ve snížené výši v porovnání s plánem 2021 a výsledkem prvního pololetí 2021. Podle současné situace se predikce ztrát na tržbách pohybuje až okolo 20 až 25 procent proti roku 2019,“ píše se v dokumentu.
Na běžných výdajích dá město v dopravě více než 24 miliard korun. Proti letošnímu roku jsou navýšeny o 2 miliardy korun. V investicích to bude 8,29 mld. Kč, nejvíc peněz půjde na stavbu metra D, a to přes 4 miliardy korun. V obou částech patří doprava k nejnákladnějším rozpočtovým kapitolám.
Hlavní město bude v příštím roce hospodařit s příjmy a výdaji 92,6 mld. Kč, na investice půjde přibližně 19,68 miliardy korun.