Prostějov zahájil koncesní řízení na provozování sdílených kol
Prostějovská radnice zahájila koncesní řízení na provozování systému veřejného sdílení jízdních kol ve městě v příštích dvou letech. Výzvou k podání nabídky bude oslovena čtveřice možných dodavatelů, sdělil primátorův náměstek Jiří Pospíšil (PéVéčko). Předpokládaná hodnota koncese je 15,6 milionu korun. Sdílení jízdních kol od jara 2019 v Prostějově zajišťuje firma Nextbike Czech Republic, letos jí skončí smlouva s městem.
V koncesním řízení město požaduje zvýšení počtu sdílených kol o dvě desítky. „Celkem se bude jednat o sdílené užívání 140 jízdních kol a provozování nejméně 40 míst určených pro vypůjčování a vracení kol. Musím říci, že sdílená kola jsou ve městě stále více a více populární a využívaná. Počty výpůjček neustále rostou a s tím rostou také počty kol,“ řekl Pospíšil, podle kterého nabídky na koncesi budou vybírány v elektronické aukci na základě ekonomické výhodnosti.
Součástí koncese je také provozování aplikace podporující provoz systému sdílení a vypůjčování kol dodavatelem, který bude vlastníkem sdílených bicyklů. Prvních 15 minut zapůjčení kola bude dál platit město. Radnice by měla systém sdílení jízdních kol ročně dotovat částkou zhruba 2,3 milionu korun.
V roce 2020 od března do prosince bylo v Prostějově evidováno 67 600 výpůjček stovky sdílených jízdních kol. Loni počet těchto kol v Prostějov vzrostl na 120 a počet jejich výpůjček se od března do srpna zvýšil na 69 619. Prvních 15 minut půjčení kola je zdarma, za každých dalších 30 minut lidé platí 24 korun. V koncesním řízení je horní hranice ceny za třicetiminutovou výpůjčku kola stanovena na 30 korun.
„Výpůjčky kol v Prostějově již zdomácněly. Lidé si zvykli bicykly využívat, a to nejen proto, že se jedná o zdravý pohyb ve městě, ale také proto, že jde o nejrychlejší dopravu do pěti kilometrů. Půjčení i vrácení kola jim zabere pár vteřin a systém stanic odpovídá jejich potřebám,“ podotkl primátor František Jura (ANO).
Komentář SH:
Prostějov je město v rovině a pro cyklistickou dopravu má tak mimořádně vhodné přírodní podmínky. Připomeňme si ale, že „veřejné sdílení kol“ není nic jiného, než elektronický systém půjčovny. A naskýtá se otázka, proč, když je o službu takový zájem a půjčovna již v Prostějově zdomácněla, ji má dotovat městský rozpočet a proč reguluje cenu?
Společnost Nextbike Czech Republic byla založena v září 2017, kdy v ní spojila síly německá bikesharingová firma Nextbike a výrobce jízdních kol Olpran. Firma nyní působí ve 25 českých městech včetně Prahy, Brna a Ostravy.